Tobias Drevland Lund (R): Et nytt italiensk dekret, signert av den italienske presidenten 2. januar i år, vil redusere kapasiteten til organisasjoner som redder liv på Middelhavet. Beslutningen vil gjøre det som allerede er en av verdens dødeligste migrasjonsruter enda farligere.
Vil utenriksministeren ta opp denne problemstillingen med italienske myndigheter?
Begrunnelse
EMERGENCY, Luventa Crew, Mare Liberum, Médecins Sans Frontières/Doctors Without Borders (MSF), MEDITERRANEA Saving Humans, MISSION LIFELINE, Open Arms, r42-sailtraining, ResQ - People Saving People, RESQSHIP, Salvamento Marítimo Humanitario, SARAH-SEENOTRETTUNG, Sea Punks, Sea-Eye, Sea-Watch, SOS Humanity, United4Rescue, Watch the Med - Alarm Phone, Borderline-Europe, Menschenrechte ohne Grenzen e.V. Human Rights at Sea har alle signert en uttalelse der de er dypt bekymret over at italienske myndigheter forsøker å hindre livreddende nødhjelp på Middelhavet. Den italienske regjeringen krever blant annet at sivile redningsskip umiddelbart skal dra til Italia etter å ha gjort én redning. Ettersom redningsskip vanligvis utfører flere redninger over flere dager før det går mot land, vil dette gjøre at flere redninger blir utsatt.
Leger uten Grenser opplyser videre om at beslutningen er rettet mot ikke-statlige organisasjoner som driver søk- og redningsarbeid, men det er menneskene som flykter over det sentrale Middelhavet som må betale prisen. Siden 2014 har sivile redningsskip fylt tomrommet som europeiske stater bevisst etterlot seg da de avsluttet sine statlige søk- og redningsaktiviteter. Ikke-statlige organisasjoners arbeid har vært viktig for å forhindre at flere mister livet på havet. Samtidig har organisasjonene hele tiden fulgt gjeldende lover.
Det finnes allerede mange lover og regler for søk- og redningsaktivitet i FNs havrettskonvensjon (UNCLOS) og den internasjonale konvensjonen om maritim søk og redning. Nå har den italienske regjeringen introdusert enda et sett med regler for sivile søk- og redningsskip, som hemmer redningsoperasjonene og setter mennesker i havsnød i enda større fare.
Å instruere redningsskipene til å seile til en havn umiddelbart, samtidig som andre mennesker er i havsnød, er i strid med kapteinens forpliktelse til å øyeblikkelig hjelpe mennesker i nød. Dette er nedfelt i FNs havrettskonvensjon.