Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:937 (2022-2023)
Innlevert: 09.01.2023
Sendt: 10.01.2023
Besvart: 16.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hvordan vil mandatet til granskingsutvalget for Follobanen se ut?

Begrunnelse

Behovet for å bidra til å finne svar knyttet til det som har skjedd rundt Follobanen og Bane Nor sitt prosjekt er betydelig. Spesielt viktig er det for befolkningen i Nordre Follo, så vel som alle andre aktører som er berørt av de omfattende problemene som har kommet som et resultat av problemene på Follobanen.
Det er kommunisert fra Statsråden og Samferdselsdepartementet at det skal gjennomføres en ekstern gransking vedrørende Follobanen. Dette er viktig og noe jeg naturligvis støtter. Men det er da avgjørende at man i et slikt granskingsutvalg sørger for at dette blir et reelt uavhengig utvalg for å sørge for at alle fakta kommer frem. Det er også interessant å få vite hvordan utvalget skal opprettes, samt hvilken tidslinje samferdselsministeren ser for seg knyttet til opprettelsen av utvalget, og om fremdriftsplanen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Først og fremst vil jeg si at jeg er skuffet på vegne av alle de som har sett frem til flere avganger og raskere reiser mellom Østfoldbyene og Oslo. Follobanen må åpnes for trafikk så raskt som mulig. Dette er et togtilbud som har stor betydning i folks hverdag og som er viktig for verdiskaping i regionen.
Jeg har mottatt skriftlig spørsmål fra flere stortingsrepresentanter om forløpet for stans i togtrafikken på Follobanen, og min oppfølging av saken. Jeg har gitt en utførlig redegjørelse i svar på spørsmål nr. 844 fra representant André N. Skjelstad, og viser til dette svaret også for herværende spørsmål.
Det er viktig å komme til bunns i hvordan vi kunne havne i denne situasjonen, og jeg vil derfor sørge for at det gjennomføres en ekstern gjennomgang for å gå grundig gjennom årsakene til det inntrufne og vurdere nødvendige tiltak for å unngå at slikt kan skje igjen. Gjennomgangen skal omfatte både forløpet forut for den konkrete hendelsen og se på Bane NORs håndtering av situasjonen som oppstod i etterkant av hendelsen og frem til feilen(ene) er rettet. Gjennomgangen skal vurdere prosjektstyringen i Bane NOR, herunder systemene og kulturen for å håndtere risiko/avvik og dele informasjon og den praktiske etterlevelsen av disse. Det nærmere omfanget av og rammene for den eksterne gjennomgangen av Follobane-prosjektet er ennå ikke avklart og det arbeides nå med et mandat for dette oppdraget.
De nærmere detaljene om feil og årsaksforhold i denne konkrete saken vil vi først kunne få et komplett bilde av når Bane NORs interne undersøkelser og den eksterne gjennomgangen er ferdig, og man erfarer at banen fungerer som den skal.
Den eksterne gjennomgangen av Follobane-prosjektet må også ses i sammenheng med gjennomgangen av styring og organisering av jernbanesektoren jeg allerede har satt i gang i tråd med Hurdalsplattformen.