Silje Hjemdal (FrP): Hvilke tiltak vil statsråden iverksette for å sikre strømkundene et velfungerende, utenomrettslig klagetilbud?
Begrunnelse
Norge er gjennom EØS-avtalen forpliktet til å ha utenomrettslige klageorganer av god kvalitet. Dette er hjemlet i EU-direktivet 2013/11/EU om alternativ tvisteløsning på forbrukerområdet. I Norge løses dette blant annet av de ulike bransjeklagenemndene.
Direktivet pålegger Norge å sikre at forbrukerne har tilgang til utenrettslig klagebehandlingstilbud med en rekke minstekrav, blant annet at tvister som hovedregel skal være løst innen 90 dager. Det er Barne- og familiedepartementet som har ansvar for at nemndene oppfyller kravene etter direktivet og lov om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker.
I den siste tiden har det i bransjetidsskriftet Europower samt i TV2 kommet frem opplysninger om svært lang behandlingstid i Elklagenemnda. Enkelte saker skal ha tatt så lang tid som ett år å få avklart. Forbrukerrådet har i medieoppslagene advart om at forbrukernes rettssikkerhet er truet.
I TV2s sak fremkommer det at nemnda i løpet av 2022 mottok klager fra over 1200 kunder, som er en økning på 100 prosent på to år. Statsråden uttaler i samme sak at det:
«Det er til syvende og sist norske myndigheter som må tilse at dette (nemnden) fungerer.»
Elklagenemnda bruker ofte mer enn et år på klagesaker mot strømselskapene og det synes forbrukerrådet ikke er tilfredsstillende og krever derfor at regjeringen griper inn. (tv2.no)
Etter lov om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker kan departementet tilbakekalle godkjenningen av et klageorgan som ikke driver etter lovens krav til saksbehandlingstider. Direktivet er også et minimumsdirektiv og forhindrer ikke Norge til å sette ytterligere krav til nemndene, slik som krav til sekretariat, saksbehandlingsregler, veiledning av forbrukere m.v.
I denne sammenhengen viser jeg til at NOU 2010:11 Nemndsbehandling av forbrukertvister, klart anbefalte at
«det bør arbeides for at nemndene og deres sekretariat blir større og mer profesjonelle, og at dette kan skje ved at flere nemnder og sekretariat slår seg sammen».
I Sverige og Danmark er den utenomrettslige klagesaksbehandlingen i hovedsak samlet.