Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:941 (2022-2023)
Innlevert: 10.01.2023
Sendt: 11.01.2023
Besvart: 18.01.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvordan vil statsråden nå sørge for at effektivitetstapet som følge av implementeringen av Helseplattformen ikke blir så stort at det går utover ventetiden til pasientene, og deler statsråden fagfolkenes bekymring og store uro for at kommunikasjonen mellom St. Olavs hospital, de andre sykehusene og fastlegene ikke fungerer og at det bare er spørsmål om tid før vi får de første pasientskandalene?

Begrunnelse

I et leserinnlegg 9. januar kan vil lese i Adresseavisa en alvorlig bekymringsmelding fra spesialist i generell kirurgi og karkirurgi ved St. Olavs hospital. Hun ber oss rett og slett stanse Helseplattformen før det går på pasientsikkerheten løs. Det er varslet full krise i sykehuset og stor bekymring for pasientsikkerheten og det at sensitiv informasjon havner på avveie, for å nevne noe.
Det er svært alvorlig at 90 prosent av overlegene i en undersøkelse utført av Legeforeningen også mener at pasientsikkerheten er truet, og at flertallet av legene mener de nå, pga. Helseplattformen, gjør en dårligere jobb. Utfordringene ved St. Olavs hospital har vist seg mye større enn forventet. Systemet synes ikke å være tilpasset den norske sykehusmodellen og systemet genererer masse manuelt arbeid for å sikre seg at informasjonen kommer frem mellom St. Olavs hospital, andre sykehus i regionen og fastlegene. Når implementeringen av teknologi som skulle effektivisere og gjøre behandlingen tryggere fører til det motsatt, så er prosjektet ganske feilslått. For hver dag som går, blir det et store effektivitetstap det kan synes vanskelig å ta igjen. Da står vi i en situasjon der vi får et varig effektivitetstap som vil gå utover pasientene for lang tid fremover. Det synes å være to virkelighetsoppfatninger om det som nå skjer, der styret og fagfolket befinner seg på to ulike planeter, i hvordan de opplever det nye systemet.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Helse Midt-Norge RHF og St. Olavs hospital HF skal sørge for at journal- og informasjonssystemene er forsvarlige, det vil blant annet si at de ansatte skal ha et journalverktøy som gjør at de kan ivareta sitt ansvar som helsepersonell.
Helse Midt-Norge RHF har opplyst at tilgang på styringsdata gjennom Helseplattformen har vært og fortsatt er begrenset. Feil i datagrunnlaget for nyhenviste pasienter og pasienter som er i et forløp med oppfølging ved sykehuset gir feil ventetider, og feil i antall fristbrudd og avtalebrudd. Lavaktivitetsperioder gir økte ventelister, og ventetidene, både for nyhenviste pasienter og pasienter i forløp, antas å være lengre enn før innføring av nytt system. Pasientene blir ivaretatt ved at helsepersonell og merkantilt personell innen de ulike fagområdene kontinuerlig har oppmerksomhet på klinisk prioritering av pasientene.
St. Olavs hospital HF hadde før innføringen av Helseplattformen utarbeidet planer for iverksettelse av tiltak dersom de skulle komme i en situasjon med redusert aktivitet også etter de fire første ukene som de hadde planlagt for. Tiltakene er iverksatt, og i tillegg til styrket bemanning inkluderer disse viderehenvisning av pasienter til avtalespesialister, private sykehus og helseforetak i og utenfor egen helseregion. Helse Midt-Norge RHF inngikk i forkant avtaler om tilleggskjøp innenfor etablerte avtaler med private for å avlaste sykehuset innenfor kritiske områder.
Den faglige kompetansen til ansatte ved St. Olavs hospital er den viktigste faktoren for å ivareta pasientsikkerheten under innføringen av Helseplattformen.
Helse Midt-Norge RHF opplyser at St. Olavs hospital HF har en god meldekultur. Ansatte melder uønskede hendelser og risikoforhold i pasientbehandlingen slik at nødvendige korrigerende tiltak kan iverksettes for å sikre forsvarlig helsehjelp. Helse Midt-Norge RHF opplyser at antall meldte avvik har økt betydelig etter 12.november i fjor. Feil i løsningen knyttet til meldingsutveksling både internt i sykehuset og med andre samarbeidsaktører, samt en uoversiktlig funksjon for legemiddeladministrasjon – er de områdene som utpeker seg med hensyn til økt risiko for pasientsikkerhet. Feil i meldingsutvekslingen har medført forsinkelser i enkelte pasientforløp, også for kreftpasienter, noe som potensielt gir en risiko for prognosetap. Det pågår feilretting og situasjonen er i bedring, men samtidig er det et etterslep og oppfølging som løpende blir ivaretatt, opplyser Helse Midt-Norge RHF.
Helse Midt-Norge RHF økte 13. januar beredskapen for å koordinere håndteringen av utfordringene knyttet til innføring av Helseplattformen ved St. Olavs hospital HF. Sykehuset har siden desember vært i økt beredskap for å ivareta forsvarlig drift og pasientsikkerheten.
Helse Midt-Norge RHF rapporterer at arbeidsbelastningen for de ansatte har vært og fremdeles er høy i forbindelse med innføring av Helseplattformen og at antall arbeidstidsavvik har vært svært høyt etter 12. november. I tillegg til å prioritere retting av innmeldte feil og optimalisering av arbeidsflyten, er det ved St. Olavs hospital iverksatt tiltak for økt lederstøtte og for oppfølging av arbeidsmiljøet.