Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:946 (2022-2023) Innlevert: 11.01.2023 Sendt: 11.01.2023 Besvart: 17.01.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Roy Steffensen (FrP): 1. jan. økte regjeringen flypassasjeravgiften. Dette er interessant fordi regjeringen samtidig jobber med en luftfartsstrategi der mandatet blant annet beskriver at flypassasjeravgiften skal legges om fra en fiskal avgift til en avgift med reell klimaeffekt. I Stortinget 13. des. spurte jeg om økingen hadde klimaeffekt, eller var et salderingsgrep, uten å få svar.Hva var det som gjorde at regjeringen valgte å øke en avgift de samtidig sier de arbeider med å endre, og hvilken klimaeffekt har økningen?
Trygve Slagsvold Vedum: Flypassasjeravgiften inngår i budsjettopplegget og vedtas av Stortinget for ett år av gangen, jf. Grunnloven § 75 bokstav a. Økningen i avgiften for flyginger ut av Europa var en del av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og SV. Stortinget ga sin tilslutning 13. desember 2022.Flypassasjeravgiften er i første rekke fiskal ved at den skal skaffe inntekter til statskassen. I 2019 ble flypassasjeravgiften differensiert etter lengde for å gi avgiften en miljøprofil. Det er en lav sats for flygninger innad i Europa og en forhøyet sats for øvrige flygninger. Å øke flypassasjeravgiften for reiser ut av Europa kan ha en klimaeffekt ved at den reduserer etterspørselen etter slike reiser. Samferdselsdepartementet utarbeider for tiden en ny strategi for norsk luftfart.