Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:954 (2022-2023)
Innlevert: 11.01.2023
Sendt: 11.01.2023
Besvart: 20.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Mener regjeringen at E6 fortsatt skal regnes som en vesentlig samfunnsinteresse, eller er dette endret?

Begrunnelse

19. desember i fjor omgjorde miljødirektoratet statsforvalterens tillatelse til å bygge ny E6 over Lågendeltaet naturreservat. Tillatelsen fra statsforvalteren forutsatte at tiltaket var nødvendig, og at E6 er en vesentlig samfunnsinteresse. Direktoratet legger til grunn at ny E6 ikke lenger skal regnes som en vesentlig samfunnsinteresse, og dette er en av to begrunnelser for omgjøringen. E6 er Norges viktigste samferdselsåre. God vei og jernbane er en forutsetning for at folk kan bosette seg der de har lyst i landet, og at vi kan ha gode jobbmuligheter og næringslivet kan ha gode utviklingsmuligheter i alle landsdeler.
Både under Solberg-regjeringen og under tidligere regjeringer fra alle partier har det derfor vært helt klart at de viktige veg- og jernbanestrekningene utgjør vesentlige samfunnsinteresser. E6 er helt klart en av disse veiene, og Stortinget har derfor vedtatt bygging av ny og forbedret vei. Bare for strekningen Biri-Øyer har Stortinget lagt til grunn å bruke omkring 15mrd kroner. Hvis regjeringen har endret på vurderingen av viktige veier og jernbane som en vesentlig samfunnsinteresse, vil det være en radikal omlegging av distriktspolitikken og næringspolitikken i Norge.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: E6 knytter landet sammen fra nord til sør og er landets viktigste riksvei. Regionalt muliggjør veien de eksisterende bo- og arbeidsmarkedene i Gudbrandsdalen og Mjøsregionen og legger grunnlaget for videre utvikling av det store potensialet her. Den pågående og fremtidige E6-utbyggingen i Innlandet forbedrer framkommelighet for både gods- og persontransport, reduserer ulykker og øker regionens samfunnssikkerhet og beredskap. Utbyggingen av E6 er derfor utvilsomt en vesentlig samfunnsinteresse.
Det legges også til grunn i Rundskriv om forvaltning av verneforskrifter (veileder M106-2014 fra Miljødirektoratet) kap. 7.5 at det med vesentlige samfunnsinteresser i dispensasjonsbestemmelsen i naturmangfoldloven § 48 menes tungtveiende hensyn av nasjonal betydning, som for eksempel større samferdselsprosjekter.
Samtidig er vernede naturområder de viktigste naturområdene Norge har. Det er derfor også en vesentlig samfunnsinteresse å bevare disse. Som det fremgår av Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033 skal det ikke planlegges samferdselsprosjekter gjennom disse områdene. Det vil imidlertid oppstå situasjoner hvor bevaring av eksisterende verneområder må avveies mot andre viktige samfunnsinteresser, som utbyggingen av ny E6 fra Moelv til Øyer.
I saken om dispensasjon fra vernevedtaket for framføring av ny E6 på bru gjennom Lågendeltaet naturreservat, har Miljødirektoratet som ledd i vurderingen av om vilkårene i naturmangfoldloven § 48 første ledd var oppfylte, konkludert med at utbyggingsprosjektet E6 Moelv - Øyer ikke er en vesentlig samfunnsinteresse.
Hva som anses som «vesentlige samfunnsinteresser» etter naturmangfoldloven § 48 er et rettslig spørsmål og må avgjøres gjennom lovtolkning. Det vil si ut fra lovteksten, lovens forarbeider, rettspraksis mv.
Miljødirektoratet behandler slike saker som siste instans og har i denne saken altså gjort en rettslig vurdering av lovvilkårene. Jeg tar til etterretning at direktoratet mener at vilkårene ikke er oppfylt, blant annet på grunn av negativ samfunnsøkonomisk nytte. Vedtaket betyr først og fremst at Nye Veier ikke lenger har dispensasjon til å bygge den planlagte traseen med firefelts bru og fartsgrense 110 km/t gjennom Lågendeltaet.
E6 sin status som vesentlig samfunnsinteresse for regjeringens samferdselspolitikk er ikke endret som følge av Miljødirektoratets vedtak. Videre prosess er nå til vurdering hos utbyggingsselskapet Nye Veier.