Hege Bae Nyholt (R): Hva vil statsråden gjøre for å beskytte den faglige integriteten til lærere som føler seg presset til å sette for høye karakterer, eller oppleves at de systematisk overprøves av ledelse når elevene klager på karaktersetting?
Begrunnelse
I Klassekampen 09.12 omtales et varsel til Arbeidstilsynet, sendt fra seks lærere ved Akademiet VGS og Heltberg VGS i Oslo. Varselet handler om hvordan lærerne møter press fra ledelse om å sette bedre karakterer enn de mener er faglig forsvarlig. Deres opplevelse er at elevenes forventninger til karakterer får forrang. Varselet beskriver også hvordan ledelse ensidig fester lit til elevenes framstilling når karakterene klages på. Forholdene er ifølge varselet “i stor grad meget alvorlige, og gir store utslag på det psykososiale forholdet på arbeidsplassen.
Akademiet-kjeden har vært mye omtalt i det siste på grunn av forhold i driften, som peker mot at eierne tar ut ulovlig profitt.
VG dokumenterte i høst at andelen toppkarakterer i norsk videregående har økt kraftig, og gjort et byks under pandemiårene. Forskjellen mellom private og offentlige skoler er stor. I fjor var nesten 1 av 5 sluttkarakterer på private videregående skoler karakteren 6, mot 1 av 10 i offentlige skoler.
I denne saken pekte statsråden pekte selv på den sterke økningen i antall privatskoler i Norge, og hvor usunt det er at det oppstår en konkurranse mellom skolene, der gode karakterer hos elevene blir et mål i seg selv.
En plass ved Akademiet eller Heltberg VGS koster 25 000 kr i året. Det er ikke vanskelig å se at skolene har andre insentiver til å gjøre elever og foreldre fornøyde i form av gode karakterer enn de offentlige skolene. Dette kan stå i et direkte konkurranseforhold til lærernes faglige integritet og profesjonsetikk, og på sikt undergrave læreryrkets mandat i skolen.