Ine Eriksen Søreide (H): Har regjeringen gitt Tolletaten en oppdragsformulering i strid med den uttalte intensjonen om å kontrollere samtlige fartøy, og hvis dette stemmer, hvorfor har ikke statsråden gitt Tolletaten et oppdrag som innebærer kontroll av samtlige russiske fiskefartøy på over 500 bruttotonn?
Begrunnelse
14. oktober i fjor ble det særnorske unntaket fra havneforbudet for russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn innskjerpet, og fartøyene kan nå kun anløpe havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord. Regjeringen understreket i en pressemelding at:
«Innstramningen innebærer at alle russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn skal kontrolleres».
I samme pressemelding understreket utenriksministeren at:
«Vi ønsker ikke at norske havner og Norge blir et transittland for å frakte varer ulovlig til Russland. Derfor strammer vi inn og øker kontrollen med russiske fiskefartøy. Vi vil om nødvendig iverksette enda strengere tiltak».
En vesentlig forutsetning for støtte til det særnorske unntaket fra havneforbudet, er at det føres reell og faktisk kontroll med alle fartøy.
Utenriksministeren understreket også i pressekonferansen 6. oktober at alle russiske fiskefartøy som anløper de tre havnene, skal kontrolleres.
Ifølge flere medier skal russiske fiskefartøy i perioden etter 14. oktober ha ankommet og senere forlatt norsk havn uten å ha vært kontrollert av norske myndigheter.
Det skal ifølge NRK og the Barents Observer konkret være opp mot ti prosent av de russiske fiskefartøyene som har anløpt Båtsfjord etter at innstrammingene i regelverket ble iverksatt 14. oktober som ikke har vært kontrollert av norske myndigheter.
Ifølge NRK (25.11.22) oppgir tolldirektør Øystein Børmer at over 90 prosent av de russiske fiskefartøyene er kontrollert «siden innsatsen ble intensivert i oktober.»
Børmer skriver ifølge NRK at når kontrollandelen ikke når opp til 100 prosent, «er det en usikkerhet det er tatt høyde for i oppdragsformuleringen».