Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:980 (2022-2023)
Innlevert: 12.01.2023
Sendt: 13.01.2023
Besvart: 17.01.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hva er Finansdepartementets beregnede provenyeffekt av en slik endring av grunnrenteskatt for eksisterende virksomhet opp mot det som tidligere er blitt kommunisert (Det bes om at svaret oppgis både for 2023, 2024, 2025, samt samlet for perioden fram til sist gitte konsesjon for vindkraft utløper, hvilke forutsetninger som er lagt til grunn bes oppgitt, samt evt. avvik i disse mot departementets tidligere forutsetninger for en samlet provenyeffekt for innføringen av grunnrenteskatt i 2023 på om lag 2,5 mrd. kroner)?

Begrunnelse

Innføring av grunnrenteskatt for eksisterende virksomhet, og som ikke gir fullt fradrag for reell omsetningsverdi på virksomheten før innføring, representerer i realiteten en konfiskasjon av verdier med tap for eksisterende eiere.
Det er med rette knyttet stor bekymring til at regjeringens forslag representerer introduksjon av en politisk risiko ved investeringer i Norge, og som vi tidligere har vært forskånet for.
I høringsnotatet for innføring av grunnrenteskatt anskueliggjør regjeringen et annet fradragsgrunnlag for deler av de eksisterende vindparkene enn det som er blitt kommunisert tidligere. Det er av interesse å vite regjeringens beregnede effekt av en slik endring i den foreslåtte beskatningen.
I høringsnotatet synliggjør regjeringen en modell for fradragsgrunnlaget mot grunnrenteskatten for eksisterende vindkraftparker som tidligere er blitt omfattet av 5-års lineær avskrivning. Disse foreslås å bli gitt et fradragsgrunnlag som om de hadde vært omfattet av ordinær avskrivning.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Finansdepartementet sendte 16. desember på høring et forslag om grunnrenteskatt på landbasert vindkraft, med frist 15. mars. Prinsippet om at fellesskapet skal ha en andel av avkastningen ved utnyttelsen av fellesskapets naturressurser, har tjent Norge godt.
Grunnrenteskatt vil virke nøytralt på fremtidige investeringsbeslutninger i landbasert vindkraft uavhengig av behandlingen av historiske investeringer. Om og i hvor stor grad det skal gis fradrag for historiske investeringer, må først og fremst bygge på rimelighetsbetraktninger. For eksisterende vindkraftverk er det i høringsnotatet foreslått at historiske investeringer skal komme til fradrag gjennom ordinære saldoavskrivninger på gjenstående skattemessige verdier. Med den foreslåtte innretningen av grunnrenteskatten ble provenyet i Prop. 1 LS (2022–2023) Skatter, avgifter og toll 2023 på svært usikkert grunnlag anslått til om lag 2,5 mrd. kroner.
I høringsnotatet har departementet bedt om høringsinstansenes syn på en mulig lempeligere behandling av historiske investeringer, der skattemessig verdi for driftsmidler som er omfattet av de særskilte avskrivningsreglene i stedet beregnes som om de hadde vært avskrevet etter ordinære avskrivningsregler. Det vil i så fall redusere provenyet fra skatten. Provenyeffekten av en slik alternativ behandling er ikke anslått i høringsnotatet.
Forslaget om grunnrenteskatt er nå på høring. Alle som har innspill til forslaget oppfordres til å sende høringssvar. Når høringen er avsluttet, vil regjeringen i lys av høringsinnspillene gjøre en helhetlig vurdering av innretningen på skatten. Regjeringen vil deretter legge frem et endelig forslag for Stortinget, inkludert provenyanslag og vurdering av økonomiske virkninger.