Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:994 (2022-2023)
Innlevert: 13.01.2023
Sendt: 13.01.2023
Besvart: 20.01.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Hva gjøres og hva skal til for at Nav saksbehandlingstid på klager på sykepenger kommer ned til samme tidsfrist som for den sykemeldte på 2 uker?

Begrunnelse

Nav sin saksbehandlingstid på klager er nå kommet opp i 52 uker, altså ett år, samtidig som klager på vedtak fortsatt har en svarfrist på 2 uker. Dette gir en enorm makt forskjell mellom brukere og forvaltningen, som gjør at brukerne blir sittende å vente på svar på en klage på søknad, samtidig som de selv har en tidsfrist de må holde. Forvaltningsloven sier bare at man skal få svar innen rimelig tid, men ikke hvor lang tid det vil ta å få fattet ett endelig vedtak.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Først vil jeg si at jeg har stor forståelse for at lang saksbehandlingstid i klage- og ankesaker kan være krevende for dem det gjelder. Lang saksbehandlingstid vil kunne sette mange i en usikker og vanskelig situasjon, og ha betydning for velferden til den enkelte. Det stemmer, som representanten har skrevet i bakgrunn for sitt spørsmål, at saksbehandlingstiden på en klage på et vedtak om sykepenger er 52 uker.
Hvis jeg søker om sykepenger og får et vedtak som jeg vil klage på, har jeg etter folketrygdloven en frist på seks uker fra jeg mottok vedtaket. Det er ikke to ukers klagefrist, som representanten skriver i sitt spørsmål.
De siste årene har Arbeids- og velferdsetaten mottatt flere klager, samtidig som sakene blir mer komplekse. Slik Riksrevisjonens undersøkelse fra 2021 viser, har økt behandlingstid i klagesaker vært en utvikling over flere år. Behandlingstiden for klager økte ytterligere under koronapandemien.
Arbeids- og velferdsetatens drift er fremdeles preget av ettervirkningene av koronapandemien. Under pandemien stod Arbeids- og velferdsetaten i en situasjon med historisk store mengder med søknader. Dette gikk ut over klagebehandlingen, og først på høsten 2021 kunne etaten igjen vie flere saksbehandlere til behandlingen av klagesaker.
Ser vi alle ytelser under ett, har Arbeids- og velferdsetaten fra 2021 til 2022 lyktes med å redusere saksbehandlingstiden i klagesaker med flere uker. Situasjonen har dessverre vært annerledes når det gjelder sykepenger.
I 2022 har det vært utfordringer i utviklingen av nytt system for behandling av søknader om sykepenger. Samtidig har antallet søknader økt. I denne situasjonen har etaten måttet prioritere sin kapasitet mellom klagebehandling og behandling av nye søknader om sykepenger. De nye søknadene er blitt prioritert for å sikre at de som søker om sykepenger ikke står uten penger.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har informert meg om at de nå forsterker bemanningen for å redusere saksbehandlingstiden i klagesaker på sykepengeområdet, men at det dessverre kan ta noe tid før vi ser en bedring.
Når det gjelder tiltak på lengre sikt, vil jeg vise til utvalget som nå gjør en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet i Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten.
Utvalget skal avgi sin rapport innen 31. mars 2023.