Sylvi Listhaug (FrP): Kan statsråden redegjøre for departementets vurdering av hvilke konsekvenser det må forventes for en privat drevet lufthavn som Torp, og for Avinor som bruker overskuddet fra de store flyplassene til å drifte de små, når det heller ikke kan selges «full» tobakkskvote til passasjerer bosatt utenfor Norge?
Begrunnelse
Finansdepartementet har på sine nettsider en nyhetssak med tittel «Endring i vareførselsreglene» publisert 21. desember 2022. Det fremgår bl.a. at:
«Fra 1. januar 2023 kan personer bosatt i Norge ta med 100 sigaretter, 125 gram andre tobakksvarer (for eksempel snus eller rulletobakk) eller 100 gram andre nikotinvarer og 100 sigarettpapir, avgiftsfritt som reisegods ved ankomst fra utlandet til Norge. Dette blir også mengden som kan selges til reisende fra tax free-utsalg ved ankomst til Norge.»
Siste setningen referert foran må antas å påvirke omsetningen på taxfree ved ankomst til Norge langt ut over halvering av tobakksalget, da utenlands bosatte passasjerer som ønsker å kjøpe full tobakkskvote ikke vil kjøpe tobakksvarer ved ankomst i det hele tatt. Videre må det antas at disse da også i stor grad også vil gjøre unna kjøp av f.eks. alkoholvarer og annet ved avreiseflyplassen, sammen med tobakkskvoten.
Spørsmålet gjelder spesielt konsekvensene av at reisende, kanskje særlig de som reiser jevnlig, må antas å ville kjøpe både full tobakkskvote og derfor også kvoten for alkohol på avreiseflyplassen, i stedet for ved ankomst på f.eks. Torp.