Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1026 (2022-2023)
Innlevert: 16.01.2023
Sendt: 16.01.2023
Besvart: 23.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil statsråden legge til rette for at norskregistrerte biler også kan foreta EU-kontrollen i andre EU land?

Begrunnelse

Det å kunne foreta EU-kontrollen i andre EU land har vært etterspurt fra flere norske bileiere i lang tid. Dette kan f.eks. gjelde nordmenn som deler av året bor i et annet EU-land og som tar med seg sin norske bil. Dette har de lov til å gjøre i inntil 6 av 12 mnd. i løpet av året. Hvis bilen har behov for EU kontroll i tiden de er i et annet land er det i mange tilfeller mer hensiktsmessig å foreta kontrollen i det landet en oppholder seg. Regelverket skal være det samme i EU-land og Norge, men tidligere har Statens Vegvesen sagt nei da de ikke har oversikt over godkjente kontrollorgan i andre EU land. Men i 2013 kunne vi lese en artikkel i Spaniaavisen om at Statens Vegvesen allikevel åpnet for at nordmenn kunne foreta EU-kontrollen i Spania, men så skal dette ha blitt endret igjen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Periodisk kontroll av kjøretøy, også kjent som EU-kontroll, bygger på harmoniserte minimumskrav som alle medlemsland i EØS må følge når de kontrollerer kjøretøy registrert i sitt land. Så er det opp til hvert enkelt land å tilpasse sin kontrollordning utover disse minimumskravene.
Hovedprinsippet er at medlemslandene godkjenner kontroller gjennomført av kontrollorganer i sitt eget land. Det skyldes blant annet den store variasjonen i de ulike landene både i omfang og metode for kontrollene. Det er gjort mange nasjonale tilpasninger, som ofte er begrunnet i det enkelte medlemslands geografi, klima, med videre. I Norge har vi eksempelvis egne nasjonale kontrollpunkter for kjøretøy med elektrisk eller hybrid fremdrift, som ikke nødvendigvis vil bli sjekket i en kontroll gjort i annet land.
Dersom vi skulle åpne for godkjenning av kontroller gjennomført i annet land, vil kjøretøy kunne bli godkjent i en kontroll uten at våre nasjonale kontrollpunkter faktisk er kontrollert, og kjøretøyet vil likevel kunne benyttes på det norske vegnettet.
I Norge har vi også gjort mange tiltak for å bekjempe juks og svindel. Blant annet må alle kontrollører verifisere at de er godkjente ved å benytte ID-porten for hver enkelt innrapportering av kontrollresultat. Dessverre finnes det ingen tilsvarende internasjonal løsning for å verifisere for eksempel kontrollsedler, kontrollører og kontrollorgan fra EU-kontroller i andre land.
Etter at regelverket ble endret i 2018 kan man selv velge hvor tidlig man ønsker å gjennomføre kontrollen, så lenge kjøretøyet er godkjent innen fristen. Siden tidspunktet for kontrollen er fleksibelt, kan man eksempelvis gjennomføre kontrollen sommeren før, selv om kontrollfristen er på vinteren. Har man en bil eller bobil som kun brukes om sommeren, eller man planlegger en lengre tur til utlandet, kan EU-kontrollen dermed tas på forhånd. Fristen for neste kontroll vil beregnes fra når siste kontroll er gjennomført.
Jeg mener gjeldende regler på dette området er hensiktsmessige. De som ønsker å ta med seg bilen til utlandet en periode er ivaretatt ved fleksibiliteten for når man kan gjennomføre kontrollen.