Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1038 (2022-2023)
Innlevert: 17.01.2023
Sendt: 17.01.2023
Besvart: 23.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Denne uken ble det klart at Havila Kystruten kutter frakt av biler (el-biler, hybrider og hydrogenbiler) i 32 av 34 havner. Historisk har ikke Hurtigruten bare vært en turistattraksjon/turistskip, men et viktig samferdselstilbud til kystens folk. Dette er heller ikke første gangen Havila leverer et dårlig tilbud, lenge har de kuttet i antall avganger og tilliten til selskapet er allerede tynnslitt.
Vil samferdselsministeren kreve at samferdselstilbudet til kystens befolkning opprettholdes?

Begrunnelse

Rederiet peker på sikkerheten når de nå kun tar om bord fossilbiler. Men allerede i 2021 var rederiet ute og vurderte å droppe bilkapasiteten langs kysten. Det var allerede på det tidspunktet klart at dette rederiet ikke var særlig interessert i å gi kystens befolkning dette tilbudet. Så en kan jo bare spekulere i om det sikkerhetsargumentet bare er en unnskyldning.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Staten kjøper sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes for å sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reiser lokalt eller regionalt fra havn til havn, og godstransport mellom Tromsø og Kirkenes. Samferdselsdepartementets kontrakt med de to kystruteleverandørene Hurtigruten Coastal AS og Havila Kystruten AS (Havila) omfatter ikke krav om å stille lastekapasitet til disposisjon for biler. Leverandørene står derfor fritt til å tilby biltransport på kommersielt grunnlag og har valgt å gi ulike tilbud på dette området. Havila har informert Samferdselsdepartementet nå i januar 2023 om at det er sikkerhetsmessige årsaker til at man ikke lenger vil ta om bord elbil, hybridbiler, eller hydrogenbiler. Samferdselsdepartementet er svært opptatt av høy sikkerhet og kan ikke overprøve denne type vurderinger.
Kystruten er viktig for mange lokalsamfunn langs kysten og jeg har stor forståelse for at svekket regularitet vekker reaksjoner blant passasjerer, næringsliv og andre berørte. Regjeringen er opptatt av å sikre et langsiktig kystrutetilbud i tråd med kystrutekontraktenes formål og Hurdalsplattformen. Dette tilsier 11 skip i drift på ruten. Samtidig har det vært – og er fortsatt – uvanlige tider: Vi har gjennom to år hatt en pandemi og nå opplever vi krig i Europa. Begge disse forholdene har medvirket sterkt til den situasjonen vi har på kystruten nå. På grunn av Havilas forsinkelser og Hurtigrutens ombyggingsprogram, er det blitt kommunisert fra selskapene at det fortsatt vil være noe begrensninger i kystrutetilbudet i 2023. Departementet fortsetter den tette dialogen med Havila Kystruten om klargjøringen av de to skipene som fortsatt ikke er satt i drift.