Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1052 (2022-2023)
Innlevert: 18.01.2023
Sendt: 18.01.2023
Besvart: 24.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Kan samferdselsministeren svare på hvor mye planleggingsmidlene for RV19 i Moss nå kuttes med og hva dette vil si for fremdriften av dette viktige prosjektet?

Begrunnelse

Til Moss Avis sa prosjektleder Kari Floten i Statens vegvesen denne uken at:

«Planleggingen av en ny riksvei 19 går nesten som normalt. Men med litt mindre ressurser må vi gå litt saktere fram. Vedrørende mer nøyaktig framdrift, så vet jeg mer om et par uker.»

Finansavisen skrev i forrige uke at Statens vegvesen varsler at det vil bli betydelig mindre aktivitet fremover. Dette fordi planmidler i budsjettet for 2023 kuttes med 30 prosent. «Det vil bli betydelig lavere aktivitet på mange planprosjekter rundt i landet i 2023» uttalte utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik til avisen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: De økonomiske rammene for Statens vegvesens virksomhet for 2023 er lavere enn foregående år. Dette innebærer at det er mindre planmidler, noe som i sin tur vil medføre reduksjon i planaktivitet i hele landet. Videre har regjeringen signalisert en lavere investeringstakt i årene fremover enn i gjeldende NTP.
For arbeidet med kommunedelplanen for rv. 19 i Moss, vil dette kunne bety en utsettelse på noen måneder, inntil ett år. Statens vegvesen jobber med detaljering av dette. Jeg vil gjerne presisere at utsettelse av planlegging likevel ikke er det samme som utsettelse av oppstart. Statens vegvesen har flere klare prosjekter enn det er rom for å starte opp i nærmeste fremtid. Når gryteklare prosjekter, som står øverst på porteføljeprioriteringslisten til Statens vegvesen, utsettes pga. strammere økonomiske rammer, vil det ta lenger tid før prosjekter med lavere prioritering kan starte. Da er det ikke det samme behovet for å holde fullt trykk i planleggingen. Den langsiktige prioriteringen av større veiprosjekter skjer i arbeidet med NTP 2025-2036, som regjeringen vil legge frem våren 2024.