Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1063 (2022-2023)
Innlevert: 18.01.2023
Sendt: 19.01.2023
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart: 25.01.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Hvorfor er det 1/10 av russiske fiskefartøy som kommer til Båtsfjord som ikke kontrolleres, når Regjeringen har informert om at alle fartøy over 500 bruttotonn skal kontrolleres?

Begrunnelse

Fra og med fredag 14. oktober skulle russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn kun anløpe havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord. Det ble opplyst av regjeringen at alle russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn skulle kontrolleres av tollmyndigheten, for å hindre ulovlig teknologioverføring til Russland. I følge en artikkel i Barents Observer fra 5. januar 2023 er det 1/10 av fartøyene som anløper i Båtsfjord som ikke kontrolleres. Også NRK har rapportert at flere russiske fartøy skal ha kommet og forlatt Båtsfjord uten kontroll.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: For å unngå at russiske fiskefartøy benyttes til omgåelse av regelverket for eksportkontroll og sanksjonsregelverket er regjeringens ambisjon at samtlige russiske fiskefartøy skal bli fysisk kontrollert. Tolletaten har fått i oppdrag å føre kontroll med russiske fiskefartøy med sikte på at alle russiske fiskefartøy blir underlagt en fysisk kontrollhandling, i tillegg til øvrig dokument- og analysebasert kontrollvirksomhet. Jeg vil framheve at dette, så vidt jeg er kjent med, er første gang Tolletaten har fått et oppdrag med sikte på 100 prosent kontrollgrad i en kategori. Det er svært vanskelig og ressurskrevende å opprettholde 100 prosent kontrolldekning over tid, og dette er tatt høyde for i oppdragsformuleringen. Regjeringens intensjon er klart at samtlige fiskefartøy skal bli fysisk kontrollert, og tiltaket sender et tydelig signal om at russiske fiskefartøy må regne med fysisk kontroll av Tolletaten før avreise.
Fra iverksettelsesdato 6. oktober 2022 til 16. januar 2023 har til sammen 147 russiske fiskefartøy forlatt havnene Tromsø (34 avganger), Båtsfjord (35 avganger) og Kirkenes (78 avganger). Tolletaten oppgir at av disse 147 fartøyene har 139 fartøy blitt underlagt en fysisk kontrollhandling før avgang. Dette tilsvarer en samlet kontrolldekning på 95 prosent. De åtte fartøyene som ikke har blitt fysisk kontrollert fordeler seg på tre fartøy i Tromsø, ett fartøy i Båtsfjord og fire fartøy i Kirkenes. For Båtsfjord er kontrolldekningen for øvrig 97 prosent.
For å unngå at russiske fiskefartøy frakter varer ulovlig ut av Norge og videre til Russland, er det viktig at fysisk kontroll skjer så tett opp til avreisetidspunkt som mulig. Da vil det imidlertid alltid være en risiko for at det kan oppstå uforutsette hendelser som gjør at Tolletaten ikke får gjennomført en planlagt fysisk kontroll. Manglende fysisk kontroll har forekommet seks ganger, blant annet en gang i Båtsfjord, som følge av at fiskefartøyene endret avreisetidspunkt kort tid før avreise. Det har derfor vært nødvendig å stramme inn praksis slik at kravene etterleves og endringer i seilingsplaner meldes i rimelig tid i forkant, slik at Tolletaten rekker å gjennomføre kontrollen før avgang. Det forekom også to ganger i oppstartsfasen av oppdraget at fiskefartøy ikke ble kontrollert på grunn av begrensninger i tilgjengelig personell.