Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1068 (2022-2023)
Innlevert: 19.01.2023
Sendt: 19.01.2023
Besvart: 25.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hva er bakgrunnen for at Rogaland enda ikke er inkludert i den nasjonale TT-ordningen, hvilke betraktninger gjør statsråden seg med tanke på likebehandling av landets brukere, og hva vil det anslagsvis koste å inkludere hhv. Rogaland og de andre fylkene som fortsatt står utenfor (ber om tall brutt ned på fylke)?

Begrunnelse

I følge Blindeforbundet viser undersøkelser at gruppen svaksynte og blinde har en mye høyere forekomst av psykiske lidelser og ensomhet, enn befolkningen generelt. Den samme undersøkelsen skal vise at det er hindringer i hverdagen, som manglende transport, som er mye av årsaken til disse lidelsene.
Vi får tilbakemelding fra brukere om at den utvidede nasjonale TT-ordningen har vist seg å være en suksess for gruppen blinde, svaksynte og rullestolbrukere, der ordningen nå finnes. Foreldre kan følge opp barna sine og man kan i større grad selv bestemme hvilke aktiviteter man vil være med på.
Ved inngangen til 2022 var 15 av de tidligere fylkene med i den nasjonale TT-ordningen. Store deler av Norge har fått et frigjørings- og likestillingsverktøy, som Rogaland per nå ikke får ta del i.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet om toppfinansiering for å gi brukere med særskilte behov et utvidet transporttilbud utover tilbudet i fylkeskommunenes egne TT-ordninger.
Ordningen, som startet opp som en forsøksordning i 2012, ble i 2016 etablert som en tilskuddsordning under Samferdselsdepartementet. Motivasjonen bak ordningen var de funksjonshemmedes organisasjoners ønske om etablering av nasjonale retningslinjer for det fylkeskommunale tilbudet av tilrettelagt transport (TT) for personer som ikke kan benytte ordinær kollektivtransport. Tilskuddsordningen tilbyr 200 enkeltreiser i året til brukere med særlige behov, definert som rullestolbrukere og blinde/svaksynte og gir økte muligheter for mobilitet og samfunnsdeltakelse.
Den utvidede TT-ordningen har i 2022 blitt evaluert av Oslo Economics. Her pekes det på den manglende likebehandlingen i kriteriene. Det tilrås at kriteriene revideres og at ordningen overføres enten NAV eller fylkeskommunene som øremerkede midler.
Stortinget har bevilget 316,5 mill. kr til utvidet TT-ordning i 2023. Det bevilges ikke tilstrekkelige midler til at alle fylker kan søke om midler. Med dette bevilgningsnivået videreføres ordningen for de fylkeskommunene/områdene som er omfattet i 2022. Områdene som ikke er dekket av den utvidede TT-ordningen, er tidligere Vest-Agder og Akershus samt Oslo og Rogaland.
For at utvidet TT-ordning skal dekke hele landet er det anslått et bevilgningsbehov på 463 mill. kr, noe som er 146,5 mill. kroner mer enn bevilget beløp. Bevilgningsbehovet for Rogaland er anslått til 34 mill. kr. Det understrekes at bevilgningsbehovet vil avhenge av ordningens innretning, og at det er beheftet med stor usikkerhet.