Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1093 (2022-2023)
Innlevert: 20.01.2023
Sendt: 23.01.2023
Besvart: 26.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Flere offentlig eide selskaper innen jernbanen har besluttet å fjerne fribilletter for sine ansatte og/eller pensjonister og/eller familiemedlemmer.
Hva er regjeringens holdning til at fribillettordninger avvikles og at statlige selskaper dermed forskutterer en beslutning fra regjeringen om dette, og kan ministeren gi en oversikt over hvilke selskaper som allerede har fjernet eller har besluttet å fjerne fribilletter, hvor mange som mister den, samt hvilke grupper tilknyttet det enkelte selskap som mister den?

Begrunnelse

I jernbanen har fribilletter i mange år vært en del av lønnsbetingelsene, men uten at det er avtalefestet. Nå varsler flere statlig eide selskaper at ordningen med fribilletter helt eller delvis skal avvikles. Reelt sett innebærer dette en lønnsreduksjon for den enkelte, så fremt det ikke kompenseres. Ifølge Frifagbevegelse gjelder det i alle fall Mantena og Agilia.
Av artikkelen hos Frifagbevegelse kan det virke som Jernbanedirektoratet allerede har inntatt en prinsipiell holdning om å lukke ordningen med fribillett, altså at ingen nyansatte får tre inn i den, samtidig som ordningens fremtid utredes av det samme direktoratet. Det er til sist Samferdselsdepartementet, altså regjeringen, som skal ta en beslutning i saken.
Det fremstår dermed litt pussig at statlige selskaper allerede nå forskutterer en endring av ordningen.
Kilde: https://frifagbevegelse.no/njfmagasinet/togansatte-mister-gratis-billett-na-truer-tore-med-a-slutte-6.158.923144.f7e367c4d0

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utredet hvordan personalbillettordningen fungerer innenfor jernbanesektoren og kommet med tilrådning om endringer i ordningen. Samferdselsdepartementet mottok denne utredningen i oktober 2022. Saken er nå til behandling i departementet.
Jeg er kjent med at Agilia og Mantena vurderer sin deltakelse i ordningen. Samferdselsdepartementet har ikke lovhjemmel til å kreve at selskapene tilbyr samtlige nåværende og pensjonerte jernbanearbeidere personalbillett. Det er således opp til de enkelte virksomhetene om de vil delta i personalbillettordningen.
Når det gjelder antall berørte, samt hvilke grupper av ansatte det gjelder, er det på nåværende tidspunkt vanskelig å gi et godt estimat. Dette er fordi flere grupper av jernbanearbeidere har personalbillett som en del av sine avtalefestede godtgjørelser, og at personalbillettene for de enkelte er forankret i både individuelle avtaler og kollektive ordninger.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at den enkelte jernbanevirksomhet ivaretar de avtaler som virksomheten til enhver tid har med sine ansatte. Dette gjelder både overfor dagens ansatte og pensjonister. Hvordan den enkelte virksomhet løser dette ved en evt. uttreden av ordningen er imidlertid et personalpolitisk spørsmål.