Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1106 (2022-2023)
Innlevert: 23.01.2023
Sendt: 23.01.2023
Besvart: 30.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Visste statsråden at Follobanens åpning 11. desember stod på spill, som følge av forsinkelser i arbeidet, visse statsråden at Bane NOR la så mye som 483 millioner kroner på bordet for å få prosjektet ferdig i tide til 30. oktober, og hvilke tanker gjør statsråden seg om at Bane NOR har bruke nært en halv milliard ekstra på Follobanen for å få prosjektet ferdig før tiden?

Begrunnelse

Aftenposten skrev torsdag 19. januar om at Bane NOR besluttet å gi entreprenøren av Follobanen nesten en halv milliard kroner ekstra, dersom de klarte å levere Blixtunnelen innen 30. oktober. Bane NOR fryktet for omdømmet sitt dersom de ikke klarte å levere tunnelen til åpning 11. desember. Deler av de 483 millioner kronene var knyttet til merarbeid på prosjektet for å få det ferdig, men det er ikke kjent hvor stor andel av summen som var knyttet til dette, eller om pengene ville bli betalt ut dersom entreprenøren ikke nådde fristen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som jeg har orientert om i mitt svar på spørsmål til Stortinget, jf. Dok. 15:844 (2022-2023), er jeg kjent med at Bane NOR har inngått en tilleggsavtale for å løse konflikter med entreprenøren Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) og redusere risiko knyttet til fremdrift.
I rapporteringen fra Bane NOR til departementet for 2. tertial 2022, mottatt 11. oktober, fremgikk det at Bane NOR hadde inngått tilleggsavtale med entreprenøren AGJV om delleveranse av tunnelanlegget. Avtalens verdi og omfang ble ikke opplyst. I e-post til departementet 24. oktober 2022, nevnte Bane NOR at foretaket hadde fremforhandlet en avtale med entreprenøren AGJV om at driftskritisk dokumentasjon skulle foreligge innen 30.10.2022.
Departementet fikk den 29. november 2022, gjennom en rutinemessig tilsendt protokoll fra styremøtet i Bane NOR 30. august 2022, kjennskap til tilleggsavtalens verdi og omfang. Av styreprotokollen fremgår det at målet med tilleggsavtalen var å finne en løsning på hvordan Bane NOR og AGJV kunne løse konflikter og utfordringer knyttet til bl.a. fremdrift. Tilleggsavtalen skulle «sannsynliggjøre åpningen av Follobanen i desember 2022». Det fremgår også av styreprotokollen at dersom «delleveranse oppnås 30. oktober, så har tilleggsavtalen en verdi på 483 mill. kroner. Deler av dette er knyttet til kostnader for merarbeid for AGJV». Det er videre opplyst at tilleggsavtalen ville legge økt press på kostnadsrammen, men at Bane NOR ikke ville forpliktes utover kostnadsrammen. Min kjennskap til tilleggsavtalen er begrenset, men på generelt grunnlag mener jeg det er uheldig å måtte inngå en tilleggsavtale for å muliggjøre ferdigstillelse av noe som allerede er kontraktsfestet. Jeg legger til grunn at styret har gjort grundige vurderinger knyttet til behovet for å iverksette et slikt tiltak.
Samferdselsdepartementet er i ferd med å utarbeide et mandat for en ekstern gjennomgang, som blant annet skal vurdere prosjektstyringen i Bane NOR, herunder systemene og kulturen for å håndtere risiko/avvik og dele informasjon, og den praktiske etterlevelsen av disse. Det vil i denne sammenheng være sentralt å også gå gjennom hendelsesforløpene som har ledet opp til tilleggsavtalen og informasjonsflyten knyttet til inngåelsen av denne.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål nr. 1091 til skriftlig besvarelse, fra stortingsrepresentant Marie Sneve Martinussen.