Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1119 (2022-2023)
Innlevert: 24.01.2023
Sendt: 24.01.2023
Besvart: 01.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Gjennom lang tid har det vært planlagt ny E 134 mellom E 18 i Lier og Dagslett i Asker. Trafikkbelastningen som bor langs dagens trasé er helt uholdbar.
Er det satt av planmidler til arbeid med regulering av den nye traséen i 2023?

Begrunnelse

Arbeid med ny trasé fra Lier til Asker har vært diskutert i flere tiår, stadige utsettelser og diskusjon om trasé har også preget saken. Nå er man enige om trasé, og alt ligger til rette for å starte med løp to av Oslofjordtunnelen. Dersom det løpet står ferdig før man har startet arbeidet med veien mellom Lier og Asker vil det bli en ytterligere belastning for beboerne på blant annet Lahell. Før jul ble det skapt inntrykk av at arbeidet med veien gikk fremover på tross av utsettelsen for nytt løp i tunnelen under Oslofjorden. Jeg har i likhet med statsråd Nygård blitt kontaktet av ordførerne i området.
Ordførerne I Asker, Lier, Frogn har i brev til samferdselsministeren skrevet følgende:

"Vi er dessverre gjort oppmerksom på at det mangler finansiering for videre planlegging av E134 Lier - Asker, og har vanskeligheter for å forstå at det kan være riktig. Manglende finansiering av videre planlegging er i strid med de signaler som ble gitt da Stortinget ved behandling av statsbudsjettet før jul vedtok å utsette anleggsstart for Oslofjordforbindelsen. I statsbudsjettet ble det forutsatt at dette ikke vil få betydning for den videre reguleringsplanprosessen for Dagslett – E18.
Vi minner om veiens betydning for hele vår region, samt nasjonale betydning, og dens svært dårlige standard.
Vi kan ikke utsette planleggingsprosessen for strekningen E134 Lier - Asker. Vi ber derfor om et snarlig møte for å kunne drøfte på hvilken måte samferdselsministeren kan gripe inn for å sikre fremdrift som forutsatt.
Denne saken ble også diskutert i møte i Ring 4-samarbeidet 12. januar. Alle de 13 kommunene som er en del av Ring 4 rundt Oslo, stiller seg bak denne henvendelsen."

Jeg håper statsråden tar denne saken på alvor, og bidrar til å rydde all tvil av veien, planleggingen må fortsette.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har gitt Statens vegvesen beskjed om at de må tilpasse sin planleggingsaktivitet fremover til at det er begrenset rom for vekst sammenlignet med det som ble lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2022–2023. Statens vegvesen skal prioritere ressurser til planlegging innenfor de bevilgningene som er gitt av Stortinget. I utgangspunktet ligger porteføljeprioriteringen fra mai 2022 til grunn, og det er opp til Statens vegvesen å vurdere behovet for midler og fremdrift.
Statens vegvesen opplyser at med rammene og føringene i budsjettet for 2023 har det vært nødvendig å prioritere hardt hvilke prosjekter som skal få midler i 2023. Etaten jobber nå med å revidere sitt planleggingsprogram og omprioriterer interne ressurser for å løse en del av planleggingsoppgavene fremfor at disse settes ut til konsulenter. Dette reduserer behovet for midler til planlegging, men vil kunne forsinke fremdriften og oppstarten av flere prosjekter. Jeg har bedt om å bli holdt orientert om dette arbeidet.