Trond Helleland (H): Gjennom lang tid har det vært planlagt ny E 134 mellom E 18 i Lier og Dagslett i Asker. Trafikkbelastningen som bor langs dagens trasé er helt uholdbar.
Er det satt av planmidler til arbeid med regulering av den nye traséen i 2023?
Begrunnelse
Arbeid med ny trasé fra Lier til Asker har vært diskutert i flere tiår, stadige utsettelser og diskusjon om trasé har også preget saken. Nå er man enige om trasé, og alt ligger til rette for å starte med løp to av Oslofjordtunnelen. Dersom det løpet står ferdig før man har startet arbeidet med veien mellom Lier og Asker vil det bli en ytterligere belastning for beboerne på blant annet Lahell. Før jul ble det skapt inntrykk av at arbeidet med veien gikk fremover på tross av utsettelsen for nytt løp i tunnelen under Oslofjorden. Jeg har i likhet med statsråd Nygård blitt kontaktet av ordførerne i området.
Ordførerne I Asker, Lier, Frogn har i brev til samferdselsministeren skrevet følgende:
"Vi er dessverre gjort oppmerksom på at det mangler finansiering for videre planlegging av E134 Lier - Asker, og har vanskeligheter for å forstå at det kan være riktig. Manglende finansiering av videre planlegging er i strid med de signaler som ble gitt da Stortinget ved behandling av statsbudsjettet før jul vedtok å utsette anleggsstart for Oslofjordforbindelsen. I statsbudsjettet ble det forutsatt at dette ikke vil få betydning for den videre reguleringsplanprosessen for Dagslett – E18.
Vi minner om veiens betydning for hele vår region, samt nasjonale betydning, og dens svært dårlige standard.
Vi kan ikke utsette planleggingsprosessen for strekningen E134 Lier - Asker. Vi ber derfor om et snarlig møte for å kunne drøfte på hvilken måte samferdselsministeren kan gripe inn for å sikre fremdrift som forutsatt.
Denne saken ble også diskutert i møte i Ring 4-samarbeidet 12. januar. Alle de 13 kommunene som er en del av Ring 4 rundt Oslo, stiller seg bak denne henvendelsen."
Jeg håper statsråden tar denne saken på alvor, og bidrar til å rydde all tvil av veien, planleggingen må fortsette.