Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1130 (2022-2023)
Innlevert: 24.01.2023
Sendt: 25.01.2023
Besvart: 01.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Hvorfor er det bare Vy som får mulighet til å gi tilbud på Øst 1 og 2, mens Flytoget fortsatt kun skal gi tilbud på Øst 2?

Begrunnelse

Samferdselsdepartementet har bedt Jernbanedirektoratet om å innhente et forpliktende tilbud fra Vy på en samlet drift av togtrafikken på Østlandet (Øst 1 og 2), på bakgrunn av en skisse Vy har levert som viser stordriftsfordeler ved å drifte Øst 1 og 2 samlet. Det er kun Vy som bes om å levere et nytt tilbud, mens Flytoget fortsatt er i forhandlinger om Øst 2.
Hvis det er riktig at det er stordriftsfordeler med å drifte Øst 1 og 2 sammen, bør et tilbud fra Vy sammenlignes med et tilbud fra Flytoget på å drifte samme operasjon.
Man kan også spørre seg hvordan man skal sammenligne et tilbud fra Vy på å drifte hele Østlandet med ca. 5 300 ukentlige avganger og 60 mill. årlige passasjerer med et tilbud fra Flytoget på Øst 2 med ca. 1750 ukentlige avganger og 30 millioner årlige passasjerer på en god og rettferdig måte.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet gjennomfører etter mandat fra Samferdselsdepartementet en direktetildeling av togtilbudet på Østlandet. Direktetildeling skal blant annet gi mer fornøyde kunder, flere reisende, bedre kapasitetsutnyttelse, rutetilbud og pålitelighet, effektiv drift og lavere statlig vederlag. Vy har god og lang erfaring med å kjøre tog på Østlandet. Flytoget scorer regelmessig høyest i undersøkelser om kundetilfredshet. Regjeringen ønsker at begge selskapers erfaringer og kompetanse skal kunne vurderes gjennom direktetildelingen for å gi det beste jernbanetilbudet til innbyggerne på Østlandet. Regjeringen har også åpnet for at Jernbanedirektoratet kan vurdere om en delt tildeling av togtilbudet til Vy og Flytoget gir det beste togtilbudet til de reisende til en god pris for staten.
Direktetildelingen skal gjennomføres i tråd med kollektivtransportforordningen. Direktoratet har valgt en løsning der de velger en preferert avtalepart for hver av avtalene. Vy er preferert avtalepart for Østlandet 1 og Flytoget for Østlandet 2. Direktoratet har forpliktet seg til å ikke innhente tilbud fra en annen operatør med mindre forhandlingene med preferert avtalepart ikke fører frem til et akseptabelt resultat.
Brevet fra Vy med et ruteforslag og en samlet pris for Østlandet kom sent i prosessen og er ikke et bindende tilbud. Som samferdselsminister skal jeg bidra til at samfunnets ressurser utnyttes best mulig. Jeg ønsker derfor å få klarhet i hvorvidt Vys forslag gir et bedre togtilbud til de reisende til en bedre pris for staten. Jeg har derfor bedt Jernbanedirektoratet om å innhente et bindende tilbud fra Vy og forutsatt at dette kan skje raskt. Jeg understreker at dette ikke skal gå på bekostning av Flytoget sin mulighet til å overta togtilbudet som er omfattet av avtalen der selskapet er preferert avtalepart dersom en slik løsning viser seg å ha høyere måloppnåelse. Jeg vurderer derfor en noe forlenget oppstartsperiode ved et ev. operatørbytte.