Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1139 (2022-2023)
Innlevert: 25.01.2023
Sendt: 25.01.2023
Besvart: 01.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hva konkret har statsråden foretatt seg etter det innkalte møtet mellom samferdselsdepartementet, jernbanedirektoratet og togselskapene vedrørende manglende punktlighet på jernbanen for snart 13 uker siden?

Begrunnelse

Jeg er kjent med at statsråden 28. oktober 2022 avholdt et møte der samferdselsministeren hadde innkalt Jernbanedirektoratet, Bane Nor og alle togselskapene til et møte for å drøfte manglende punktlighet på jernbanen og da forslag til løsninger på problemet. Alt for ofte er det underliggende problemer på norsk jernbaneinfrastruktur som er årsaken til at togselskapene ikke klarer å levere punktlighet på sine reiser til deres kunder. Senest denne uken, 24. januar omtalte NRK på sin nettside at togtrafikken på Dovrebanen ble kraftig rammet etter at en trailer hadde revet med seg en kjøreledning til toget ved Revmoen i Oppdal da den kjørte av veien. Denne hendelsen skjedde ved 17-tiden på ettermiddagen. Bane Nor svarte opp med at de først utpå kveldstid dagen etter muligens ville ha rettet feilen, altså over et døgn senere. 24. januar i år kunne vi også les en artikkel i Aftenposten som kunne fortelle oss at selv Ukraina hadde bedre punktlighetsstatistikk enn Bane Nor. Bane Nor selv har satt seg selv mål om at 90 % av togene skal være i rute, hittil i 2023 er punktligheten for togene nede på 82,8 %. Togselskapene opplever å ta uforholdsmessig mye av kostnadene og ulempene ved at forsinkelser eller full stopp som krever alternativt transportmiddel, egentlig skyldes infrastrukturen som Bane Nor har ansvaret for. Det naturlige ville være incentiver som gjør at det skal være lønnsomt for Bane Nor å ha en skinnegang som er åpen og tilgjengelig for togoperatørene, og raskt åpner opp etter hendelser som er typisk kjente og kurante. Både togoperatørene og kundene fortjener at man får på plass et mer treffsikkert og effektivt system som tydeliggjør ansvar ved driftsbrudd.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle. Vi vil at flere reisende og flere godskunder skal velge grønne togreiser. For de som tar toget, er det helt sentralt at toget går når det skal og kommer frem i tide. Jeg har forståelse for at de mange driftsavvikene den siste tiden, har skapt utfordringer for jernbanens kunder. Det er konkrete mål for hvor punktlig togtrafikken skal være, og i 2022 ble ikke disse målene nådd. Dette er ikke godt nok, og alle aktørene i sektoren jobber for å bedre situasjonen.
Driftsstabilitet er noe av det viktigste vi jobber med på jernbanen og vi har allerede satt i gang flere tiltak for å bedre situasjonen. I tråd med Hurdalsplattformen varslet regjeringen i sommer en grundig gjennomgang av organisering, styring og selskapsstruktur i sektoren. Som resultat av pågående arbeid med dette besluttet regjeringen i desember å tilbakeføre Spordrift AS til Bane NOR. Drift og vedlikehold av jernbanen er kritisk kjernekompetanse som Bane NOR bør ha direkte kontroll over. Ved å integrere Spordrift som en divisjon i Bane NOR får vi en helhetlig kontroll over tilstanden på jernbaneinfrastrukturen. Dette kan bidra til en raskere utvikling av et moderne vedlikeholdssystem, og færre forsinkelser.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet utarbeidet Jernbanedirektoratet allerede i fjor en tiltaksplan for bedre driftsstabilitet og kundeopplevelse ved avvik i trafikken. Her har Jernbanedirektoratet i samarbeid med Bane NOR og aktørene i sektoren identifisert flere tiltak som de nå følger opp. Blant annet innenfor bruk av ny teknologi for å oppdage og utbedre feil før det blir kritisk. Jernbanedirektoratet vil med bakgrunn i tiltaksplanen vie sektorens driftsstabilitet betydelig større oppmerksomhet fremover. Det samme vil Bane NOR og Samferdselsdepartementet.
I årets statsbudsjett har regjeringen signalisert at vi fremover vil prioritere å bygge ferdig det vi har startet opp og ta vare på den den infrastrukturen vi allerede har. Det er i nasjonal transportplan 2022-2033 lagt opp til å øke fornyingen av jernbanen i årene fremover, slik at det blir mulig å redusere vedlikeholdsetterslepet etter hvert.
I Hurdalsplattformen har vi også sagt at vi vil utarbeide en plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen. Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet og Bane NOR i oppdrag å utarbeide et forslag til en slik plan i arbeidet med ny NTP for 2025-2036.
Avslutningsvis vil jeg vise til at Bane NOR også trekker frem mye aktivitet i sporet som en årsak til forsinkelser. Vi har en historisk høy aktivitet på jernbanen, og mange reisende har også fått bedre togtilbud med flere avganger. Når det kjøres flere tog blir det potensielt flere forsinkelser. Avveiningen mellom punktlighet og antall avganger er viktig i det videre arbeidet med utviklingen av jernbanetilbudet.