Morten Stordalen (FrP): Hva konkret har statsråden foretatt seg etter det innkalte møtet mellom samferdselsdepartementet, jernbanedirektoratet og togselskapene vedrørende manglende punktlighet på jernbanen for snart 13 uker siden?
Begrunnelse
Jeg er kjent med at statsråden 28. oktober 2022 avholdt et møte der samferdselsministeren hadde innkalt Jernbanedirektoratet, Bane Nor og alle togselskapene til et møte for å drøfte manglende punktlighet på jernbanen og da forslag til løsninger på problemet. Alt for ofte er det underliggende problemer på norsk jernbaneinfrastruktur som er årsaken til at togselskapene ikke klarer å levere punktlighet på sine reiser til deres kunder. Senest denne uken, 24. januar omtalte NRK på sin nettside at togtrafikken på Dovrebanen ble kraftig rammet etter at en trailer hadde revet med seg en kjøreledning til toget ved Revmoen i Oppdal da den kjørte av veien. Denne hendelsen skjedde ved 17-tiden på ettermiddagen. Bane Nor svarte opp med at de først utpå kveldstid dagen etter muligens ville ha rettet feilen, altså over et døgn senere. 24. januar i år kunne vi også les en artikkel i Aftenposten som kunne fortelle oss at selv Ukraina hadde bedre punktlighetsstatistikk enn Bane Nor. Bane Nor selv har satt seg selv mål om at 90 % av togene skal være i rute, hittil i 2023 er punktligheten for togene nede på 82,8 %. Togselskapene opplever å ta uforholdsmessig mye av kostnadene og ulempene ved at forsinkelser eller full stopp som krever alternativt transportmiddel, egentlig skyldes infrastrukturen som Bane Nor har ansvaret for. Det naturlige ville være incentiver som gjør at det skal være lønnsomt for Bane Nor å ha en skinnegang som er åpen og tilgjengelig for togoperatørene, og raskt åpner opp etter hendelser som er typisk kjente og kurante. Både togoperatørene og kundene fortjener at man får på plass et mer treffsikkert og effektivt system som tydeliggjør ansvar ved driftsbrudd.