Tage Pettersen (H): Hvordan er Forbrukertilsynets veiledningsplikt etter åpenhetsloven fulgt opp i praksis?
Begrunnelse
Da vi i familie- og kulturkomiteen behandlet lovforslaget våren 2021, ble det lagt stor vekt på behovet for veiledning mv. til virksomhetene som skal etterleve loven. Loven går nettopp ut på at Forbrukertilsynet skal veilede, og Solberg-regjeringen satte av 10 mill. kroner til Forbrukertilsynet blant annet til dette formålet i 2022.
Bakgrunnen for merknadene i innstillingen var blant annet lovproposisjonens utdyping av den veiledningen Forbrukertilsynet skal gi.
Departementet skrev at det vil
"være en del av veilednings- og tilsynsorganets oppgave å utarbeide en oversikt over relevante rettslige instrumenter og materielle bestemmelser som omfattes av "grunnleggende menneskerettigheter"".
Veiledningsplikten ble også beskrevet slik at:
"Forbrukertilsynet blant annet skal avholde kurs om pliktene i loven, utarbeide veiledningsmateriell som eksempelvis konkretiserer menneskerettighetene som lovens plikter omfatter, og gi virksomhetene nærmere bistand med hvordan de skal gå frem for å oppfylle lovens krav."
Videre skrev departementet at
"det bør utarbeides og publiseres skriftlig materiell og det bør holdes kurs både generelt og innenfor ulike bransjer og målgrupper. I tillegg bør det gis direkte veiledning til de virksomhetene og aktørene som gis plikter eller rettigheter etter regelverket. Denne veiledningen bør ha sitt utgangspunkt i lovverket og eksisterende veiledere på området, særlig OECD sine veiledere. Veiledere bør utarbeides i dialog med virksomhetene som pålegges plikter etter regelverket og deres representanter".
Åpenhetsloven har nå gjeldt i syv måneder, og i løpet av første halvår 2023 skal virksomhetene utarbeide offentlige redegjørelser for første gang. Det er derfor viktig at veiledningen bidrar til at virksomhetene er best mulig rustet til å rapportere.