Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1145 (2022-2023)
Innlevert: 25.01.2023
Sendt: 26.01.2023
Besvart: 02.02.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hvorfor åpner klima- og miljøministeren for å endre verneforskriften til Lågendeltaet naturreservat, når statssekretæren i Klima- og miljødepartementet før jul var krystallklar på at dette ikke skulle skje?

Begrunnelse

Vi er bekymret for at klima- og miljøministeren rygger i en viktig miljøsak. Miljødirektoratet har satt en stopper for denne motorveien og gjort det klinkende klart at det ikke er lov å bygge motorvei gjennom et naturreservat. Nå åpner ministeren opp for å tillate det likevel. Det er en enorm svekkelse av naturvernet i Norge. At dette attpåtil ble klart bare kort tid etter verden ble enige om en ambisiøs naturavtale gjør nyheten enda mer sørgelig. Det er ikke nødvendig å bygge en firefelts motorvei gjennom Lågendeltaet naturreservat. Motorveiplanene må skrinlegges og erstattes med utbedring av dagens vei.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Det jeg har åpnet for er at Regjeringen skal finne en løsning på hvordan vi kan få bygget E6 forbi Lillehammer og hvordan vi kan gjøre dette på en måte som ivaretar natur på en bedre måte. Hvordan vi skal gjøre det er noe vi jobber med nå.
Saken om reguleringsplan for E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat er krevende. Dersom prosjektet skulle avgrenses til en utbedring av dagens E6 over Lillehammer bru, vil naturreservatet også bli skadelidende. Statsforvalteren er i sitt vedtak tydelig på at det er negative konsekvenser enten man velger eksisterende eller vedtatt trase, og konkluderer med at en ny bro over Våløya nord for dagens bro samlet sett er den beste løsningen. Miljødirektoratet har ikke foretatt en samlet vurdering av ulike alternativer veid opp mot hverandre, eller vurdert løsninger med en nedskalert utbygging. Det direktoratet har vurdert er naturmangfoldlovens vilkår for dispensasjon ut fra premissene i søknaden fra Nye veier og Stortingets behandling av proposisjon om utbygging og finansiering av veien. Miljødirektoratets vurdering er dermed avgrenset både av de juridiske vilkårene, og av forutsetningene i dispensasjonssøknaden.
Samferdselsministeren og jeg har lyttet til mange innspill og mener at løsningen ikke ligger i å enten bygge firefelts motorvei akkurat som planlagt eller å kun tenke på naturen i naturreservatet. Den planlagte utbyggingen av 43 km av E6 fra Mjøsbrua til Øyer skal ivareta viktige transportbehov, men vil også medføre tap av både natur og jordbruksareal. Det er viktig å finne en god løsning for E6 forbi Lillehammer, samtidig som vi vurderer hvordan klima og miljø kan ivaretas bedre i veiprosjektet. De lokale planmyndighetene, sammen med Statsforvalteren og Nye Veier, har vurdert prosjektet grundig, og jobbet godt for å balansere de ulike hensynene i saken. Vi vil nå både se på ytterligere tiltak i den planlagte løsningen og vurdere mulige endringer i verneforskriften. Hva utfallet av disse vurderingene blir, er det for tidlig å si noe om.