Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1155 (2022-2023)
Innlevert: 27.01.2023
Sendt: 27.01.2023
Besvart: 03.02.2023 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Er Forsvaret positiv til en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge?

Begrunnelse

Det å få gjenåpnet Moss lufthavn Rygge er veldig viktig for ikke bare Østfold, men hele Østlandet. Både innbyggere og næringsliv vil nyte godt av en gjenåpning. Dette er grunnen til at Fremskrittspartiet mener det offentlige må legge til rette for en gjenåpning, både med gode rammebetingelser, men også med å skape forutsigbarhet for potensielle investorer. Dette er grunnen til at FRP har vært sterke motstandere av AP/SP-regjeringen sin gjeninnføring av flypassasjeravgiften og ikke minst nedbygging av taxfree ordningen. Dette er grep som gjør det vanskeligere å få til en gjenåpning.
Da det var sivil flyplassdrift var det i tett samarbeid med Forsvaret og begge parter tjente på dette samarbeidet ved at man kunne dele på flere av kostnadene. Forsvaret har nå krevd byggeforbud av en næringstomt like ved den militære delen av flyplassen. Dette berører ikke direkte mulighetene for en gjenåpning av sivil flyplassdrift. Tidligere har Forsvaret vært klare på at de er positive til en gjenåpning, men for å skape forutsigbarhet for en mulig gjenåpning ber jeg om at statsråden bekrefter at dette fortsatt står ved lag.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Regjeringen er positive til engasjementet rundt å gjenåpne Moss Lufthavn, Rygge. Samferdselsdepartementet har som kjent også nedsatt et uavhengig utvalg som skal vurdere behovet for en tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen. Som del av arbeidet skal utvalget bl.a. se på hvilken rolle de ikke-statlige lufthavnene i det sentrale Østlandsområdet (Rygge og Torp) bør spille.
I tillegg til at sivil luftfart på Rygge vil være bra for regionen, er det et overordnet mål å ivareta Forsvarets operative behov på Rygge på en mest mulig kostnadseffektiv måte. Kommersielt bærekraftig sivil flyplassdrift vil kunne bidra til kostnadseffektiv drift gjennom kostnadsdeling med en sivil aktør. Forsvaret og Forsvarsbygg har hele tiden hatt en god dialog med aktørene for å muliggjøre dette.
I Stortingets behandling av foregående langtidsplan for forsvarssektoren legges det til grunn at Forsvaret viderefører og øker sin virksomhet og tilstedeværelse på Rygge. En videreføring av Rygge flystasjon som en av Forsvarets sentrale baser fremkommer ytterligere av gjeldende langtidsplan, Prop. 14 S (2020–2021) Evne til forsvar – vilje til beredskap. At Rygge flystasjon videreføres som en av Forsvarets sentrale baser vil bli forsterket ved at flystasjonen med flyoperative flater er et omforent område under tilleggsavtalen mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid. Samlet sett medfører dette at det i kommende år vil kunne bli økt øving og trening ut fra Rygge, både i en nasjonal og en alliert ramme. Dette vil kun unntaksvis ha konsekvenser for sivil lufttrafikk.
Sivil luftfart er sikkerhetsmessig gjennomregulert, og er derfor en virksomhet som er forenlig med de sikkerhetspolitiske og sikkerhetsmessige interessene på Rygge. Det er derfor lagt til grunn at sivil lufthavnvirksomhet er forenlig med den videre utviklingen av militær aktivitet på Rygge flystasjon, slik situasjonen også er på andre lufthavner med sivil og militær aktivitet.