Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1162 (2022-2023)
Innlevert: 27.01.2023
Sendt: 27.01.2023
Besvart: 06.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Pr. 26. januar er det totalt påkjørt 13 elg og 13 rådyr på den 124 km lange Gjøvikbanen i 2023. Det påfører dyr enorme lidelser, er en stor kostnad for Vy, en påkjenning for Vys ansatte, et tap for grunneierne, en betydelig belastning for kommunenes fallviltgrupper og fører til forsinkelser for togpassasjerene.
Vi statsråden vurdere grep for å redusere faren for påkjørsler av vilt på Gjøvikbanen?

Begrunnelse

Kilde: https://www.oa.no/allerede-tangert-fjorarets-viltpakjorsler-med-tog-de-kjorer-av-bakbeina-og-klemmer-de-i-stykker/s/5-35-1691898

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Påkjørsel av vilt og husdyr er, som stortingsrepresentanten skriver, en stor påkjenning for alle som er direkte involverte og berørte, i tillegg til lidelsene dyr påføres. Derfor er dette et problem som tas på stort alvor i jernbanesektoren og flere grep er allerede iverksatt og flere grep vurderes fremover for å redusere faren for påkjørsel av vilt.
Stortingsrepresentanten er særlig opptatt av Gjøvikbanen. Bane NORs interne oversikt viser at det ble påkjørt 12 elg og 17 rådyr på Gjøvikbanen i perioden 1. januar til 26. januar 2023. Bane NOR tar forbehold om at det kan komme etterrapportering, og at ytterligere kvalitetssikring kan føre til mindre justeringer i tallene. Antall påkjørsler svinger gjennom sesongen og mellom år, slik at perioden det refereres til i spørsmålet vil vise et øyeblikksbilde som ikke nødvendigvis er representativt for sesongen eller året som helhet. Påkjørsler av elg og rådyr påvirkes for eksempel i stor grad av snøforhold i vintersesongen.
For alle landets banestrekninger blir det utført vegetasjonsrydding og skogrydding som et tiltak som reduserer viltpåkjørsler. Bane NOR har de siste årene foretatt omfattende vegetasjonskontroll langs hele Gjøvikbanen. Det gjenstår enkelte parseller som følges opp fremover. I sommer er det også satt opp ca. 4 000 meter med nytt flettverksgjerde nord for Kjelsås.
Jeg viser også til møte av februar 2022 mellom statssekretær Vasara i Samferdselsdepartementet, Bane NOR, samt fylkesrådslederen i Nordland fylkeskommune og ordføreren i Rana kommune. Møtet ble avtalt som følge av at det i løpet av 1. kvartal av 2022 ble påkjørt og drept et relativt stort antall hjortevilt langs Nordlandsbanen. Der understreket departementet bl.a. viktigheten av å ha fokus på forebyggende tiltak, og Bane NOR informerte om at de ila. 2022 ville oppdatere sin handlingsplan for å redusere antall dyr påkjørt med tog.
Det pågående FoU-prosjektet “Viltvarsling” har Gjøvikbanen og Rørosbanen som teststrekninger. Her testes det ut om varsellyder sendt fra stasjonære enheter langs banen og i toget får vilt til å trekke ut av sporet når toget nærmer seg. Det pågår fortsatt testing av varslingssystemet langs Gjøvikbanen, og dataene vil først bli analysert etter gjennomført testperiode. Hovedfokus i prosjektet er datainnsamling for å få økt kunnskap om viltets respons på ulike skremmelyder langs jernbanen. Det er, ifølge Bane NOR, ikke forventet å se en reduksjon i påkjørselsstatistikken i testperioden.
Ut over dette er det verdt å nevne at Bane NOR og NTNU har fått midler til å gjøre målinger langs Bane NORs fiberkabel på Gjøvikbanen, for å se om de kan detektere bl.a. vilt langs/på linjen ved hjelp av en ny og spennende teknologi som er under utprøving og som kan gi togførere varsel om vilt i sporet.
Bane NOR har nylig oppdatert sin handlingsplan for å forebygge dyrepåkjørsler, og som følge av dette vil nye tiltak rettet mot å begrense påkjørsel av vilt og husdyr på Gjøvikbanen vurderes årlig. Her kan nevnes ytterligere gjerdetiltak på de mest utsatte strekningene for vilt, samt samarbeid med bønder for oppsetting av husdyrgjerder. Oppsetting av gjerder må imidlertid også avveies mot dyrs mulighet til å utnytte landskapet de lever i. Bane NOR har også hatt dialog med viltnemda for å avklare lengden på gjerder.