Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1185 (2022-2023)
Innlevert: 30.01.2023
Sendt: 30.01.2023
Besvart: 06.02.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Kan regjeringen redegjøre for regelverket som gjør at elever som deltar i undervisning kan få «ikke vurdert» på vitnemålet, og når kan regjeringen tidligst få gjort nødvendige justeringer i dette regelverket?

Begrunnelse

VG fortalte i 26. januar om Ask (17) som har Downs syndrom og som går på skole hver dag, men som likevel ikke vil bli vurdert etter endt skolegang. Hans foreldre har foreslått at det heller burde stått «Gjennomført» eller «Deltatt» i hans tilfelle, og har understreket at Ask er grundig vurdert i løpet av skolegangen.
I saken står det at kunnskapsministerens rådgiver raskt tok kontakt med foreldrene og meddelte at regjeringen ønsker å se nærmere på saken.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg er glad for at representanten Raja løfter denne problemstillingen. Det er et viktig tema og det er ikke vanskelig å forstå at det oppleves helt feil for de det gjelder.
Representanten spør meg om regelverket.

Ifølge forskrift til opplæringsloven har elever rett til underveisvurdering, sluttvurdering og dokumentasjon av opplæringen. Formålet med vurdering i fag er å fremme læring og bidra til lærelyst underveis, og å gi informasjon om kompetanse underveis og ved avslutningen av opplæringen i faget.
Grunnlaget for vurdering i fag er de samlede kompetansemålene i læreplanen i faget.
I de tilfellene der vitnemålskravene ikke er oppfylt, skrives det ut et kompetansebevis. Kompetansebeviset skal vise hvilke standpunkt- og eksamenskarakterer som er oppnådd. Dersom opplæringen for en elev i videregående opplæring avviker fra læreplanen i faget slik at læreren ikke har hatt grunnlag for å sette karakter, skal kompetansen til eleven likevel dokumenteres på kompetansebeviset. Hvordan vitnemålet/kompetansebeviset skal føres, er nærmere omtalt i Utdanningsdirektoratets retningslinjer.
Retningslinjene sier blant annet:

«Det skal for alle grupper elever med individuell opplæringsplan gå frem av vitnemålet eller kompetansebeviset hvilket utdanningsprogram/programområde eleven er tatt inn til, hvilke fag eleven får opplæring i og hvor mange år eleven har fått opplæring. (…)
Dersom opplæringen avviker fra læreplanen i ett fag slik at læreren ikke har grunnlag for å gi vurdering med karakter, skal dere føre «Ikke vurderingsgrunnlag» (IV) i rubrikken for standpunktkarakter. I tillegg fører dere FAM05 «Individuell opplæringsplan». (…)
På kompetansebeviset skal dere føre tre vitnemålsmerknader:
VMM27: «Der elevens individuelle opplæringsplan ikke gir grunnlag for standpunktkarakter etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet, er dette markert med (IV) «Ikke vurderingsgrunnlag» i standpunktkarakterrubrikken.»
VMM26: «Eleven har enkeltvedtak om spesialundervisning, jf. opplæringsloven § 5-1, og avvik fra Læreplanverket for Kunnskapsløftet i ett eller flere fag.»
VMM23: «Jf. vedlegg.».
På vedlegget til kompetansebeviset skal dere føre hvilken opplæring eleven har fått, og hvilke av de individuelle målene i opplæringsplanen som er nådd.»

Selv om vurderingen av elevens oppnåelse av individuelle mål skal beskrives på kompetansebeviset med vedlegg, har jeg, i likhet med representanten Raja, stor forståelse for at det kan virke misvisende at det på kompetansebeviset står IV, altså «Ikke vurderingsgrunnlag» i rubrikken for karakterkoden i slike tilfeller. Eleven har fått skriftlig vurdering i faget, men ikke med karakter.
Jeg sender derfor et oppdrag til Utdanningsdirektoratet denne uken, der jeg ber dem om å utrede mulighetene for å endre dette.