Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1243 (2022-2023)
Innlevert: 31.01.2023
Sendt: 06.02.2023
Besvart: 09.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Det er viktig å signalisere tidlig til luftfartprodusenter dersom de skal utvikle nullutslippsfly til norske forhold, i følge regjeringens egen luftfartsstrategi.
Vil regjeringen i det minste stille krav til innføring av nullutslipp i løpet av perioden i neste anbud, og krav til nullutslipp fra 2028 og 2029?

Begrunnelse

Nullutslippsfly er et viktig klimatiltak, ved siden av å fly mindre, særlig på lengre ruter. Nullutslippsfly på kortbanenettet er også viktig for å utvikle teknologi som senere kan skaleres opp til større fly.
I lufthavnstrategien står det: Flyoperasjoner på det norske kortbanenettet er generelt mer krevende enn i andre europeiske land på grunn av geografiske, værmessige og topografiske forhold ved lufthavnene. Det kan derfor være viktig å signalisere tidlig til flyprodusenter at det er et ønske om at null- og lavutslippsflyene som utvikles også takler norske forhold.
I strategien står det også at det allerede i neste anbud som skal lyses ut i 2024 er mulig å innrette kontrakten så man kan åpne for bruken av null- og lavutslippsfly dersom disse blir tilgjengelig i kontraktsperioden.
I luftfartsmeldingen kommer det også fram at det trolig vil være mulig å innføre disse kravene i anbudene med oppstart fra 2028 og 2029. Disse kravene er viktige for teknologiutviklingen, og derfor bør ministeren allerede nå signalisere at det kommer krav om dette.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen er opptatt å fase inn og fremskynde null- og lavutslippsløsninger på de regionale flyrutene. Dette er derfor inngående omtalt luftfartstrategien, jf. Meld. St 10 (2022-2023) Bærekraftig og sikker luftfart (Nasjonal luftfartstrategi).
Som det fremgår av meldingen, ønsker regjeringen å bidra til å fremskynde teknologiutvikling, å starte en innfasing av null- og lavutslippsfly senest ved de neste FOT-anskaffelsene med forventet avtaleoppstart i 2028 og 2029, dersom teknologiutviklingen muliggjør det. Det er på nåværende tidspunkt betydelig usikkerhet knyttet når egnede fly er tilgjengelig, men målsettingen i meldingen er i seg selv et viktig signal til luftfartsmarkedet. Regjeringen vil, som det går frem av luftfartsstrategien, også vurdere en mulig pilot-/utviklingskontrakt.
Null- og lavutslippsfly ikke er tilgjengelig for kommersiell bruk på nåværende tidspunkt. Teknologiutviklingen er fortsatt på et usikkert stadium, men vi kan ikke utelukke trendbrudd og at det oppstår et mulightsrom vi bør benytte oss av. Vi kan også bidra til å fremme en ønsket utvikling. Regjeringen vurderer derfor nå tiltak som kan tas inn allerede i den kommende FOT-anskaffelsen i 2023 med avtaleoppstart 1. april 2024, herunder en innretting av kontrakten som åpner for bruk av null- og lavutslippsfly om dette viser seg både mulig og hensiktsmessig. Dette vil jeg komme tilbake til når konkurransen lyses ut denne våren.