Lars Haltbrekken (SV): Det er viktig å signalisere tidlig til luftfartprodusenter dersom de skal utvikle nullutslippsfly til norske forhold, i følge regjeringens egen luftfartsstrategi.
Vil regjeringen i det minste stille krav til innføring av nullutslipp i løpet av perioden i neste anbud, og krav til nullutslipp fra 2028 og 2029?
Begrunnelse
Nullutslippsfly er et viktig klimatiltak, ved siden av å fly mindre, særlig på lengre ruter. Nullutslippsfly på kortbanenettet er også viktig for å utvikle teknologi som senere kan skaleres opp til større fly.
I lufthavnstrategien står det: Flyoperasjoner på det norske kortbanenettet er generelt mer krevende enn i andre europeiske land på grunn av geografiske, værmessige og topografiske forhold ved lufthavnene. Det kan derfor være viktig å signalisere tidlig til flyprodusenter at det er et ønske om at null- og lavutslippsflyene som utvikles også takler norske forhold.
I strategien står det også at det allerede i neste anbud som skal lyses ut i 2024 er mulig å innrette kontrakten så man kan åpne for bruken av null- og lavutslippsfly dersom disse blir tilgjengelig i kontraktsperioden.
I luftfartsmeldingen kommer det også fram at det trolig vil være mulig å innføre disse kravene i anbudene med oppstart fra 2028 og 2029. Disse kravene er viktige for teknologiutviklingen, og derfor bør ministeren allerede nå signalisere at det kommer krav om dette.