Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1215 (2022-2023)
Innlevert: 02.02.2023
Sendt: 02.02.2023
Besvart: 08.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Siden statsråden plutselig ba Jernbanedirektoratet om å be Vy levere tilbud på hele jernbanetrafikken på Østlandet, kan han garantere at Vy sitt forslag og tilbud reelt sett er konkurransedyktig mot en modell der både Flytoget og Vy vil drifte hver sine trafikkpakker?

Begrunnelse

Over lang tid har både Vy og Flytoget forberedt anbud og forhandlinger om togkjøring på Østlandet. Trafikkpakkene ble delt i Østlandet 1 og Østlandet 2. Målet til Regjeringa var blant annet å få mer fornøyde kunder, flere reisende, bedre rutetilbud for togreisende på Østlandet. Flytoget har arbeidet med Østlandet 2, togtransporten på Skien-Eidsvoll, Drammen – Lillehammer, Kongsberg-Eidsvoll, Drammen-Dal, og Asker-Kongsvinger samt Bratsbergbanen.
17. januar skriver avisene plutselig at den planlagte oppdeling av togtilbudet på Østlandet kan bli lagt til side. Regjeringen ønsker nå at Vy leverer et tilbud på hele trafikken, og Samferdselsdepartementet ba Jernbanedirektoratet umiddelbart innhente et bindende tilbud fra Vy på samlet drift av Østlandet.
I den sammenheng uttalte statsråden:

«Vy har presentert en interessant og uforpliktende skisse om hvordan de kan drifte begge avtaleområdene i det som nå utgjør Østlandet 1 og Østlandet 2. De hevder at dette kan gis til en lavere pris enn det staten betaler i dag, og de peker blant annet på stordriftsfordeler.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet gjennomfører etter mandat fra Samferdselsdepartementet en direktetildeling av togtilbudet på Østlandet. Direktetildeling skal blant annet gi mer fornøyde kunder, flere reisende, bedre kapasitetsutnyttelse, rutetilbud og pålitelighet, effektiv drift og lavere statlig vederlag. Vy har god og lang erfaring med å kjøre tog på Østlandet. Flytoget scorer regelmessig høyest i undersøkelser om kundetilfredshet. Regjeringen ønsker at begge selskapers erfaringer og kompetanse skal kunne vurderes gjennom direktetildelingen for å gi det beste jernbanetilbudet til innbyggerne på Østlandet.
Brevet fra Vy med et ruteforslag og en samlet pris for Østlandet kom sent i prosessen og er ikke et bindende tilbud. Som samferdselsminister skal jeg bidra til at samfunnets ressurser utnyttes best mulig. Jeg ønsker derfor å få klarhet i hvorvidt Vys forslag gir et bedre togtilbud til de reisende til en bedre pris for staten. Jeg har derfor bedt Jernbanedirektoratet om å innhente et bindende tilbud fra Vy og forutsatt at dette kan skje raskt.
Jeg kan dermed ikke garantere, slik stortingsrepresentanten spør om, at en samlet tildeling til Vy av togtilbudet på Østlandet vil gi et bedre togtilbud til de reisende enn en delt tildeling mellom Vy og Flytoget. Dette vil Jernbanedirektoratet som kjøper vurdere. Jeg understreker at innhenting av et bindende tilbud fra Vy ikke skal gå på bekostning av Flytoget sin mulighet til å overta togtilbudet som er omfattet av avtalen der selskapet er preferert avtalepart dersom en slik løsning viser seg å ha høyere måloppnåelse. Jeg vurderer derfor en noe forlenget oppstartsperiode ved et ev. operatørbytte.