André N. Skjelstad (V): Siden statsråden plutselig ba Jernbanedirektoratet om å be Vy levere tilbud på hele jernbanetrafikken på Østlandet, kan han garantere at Vy sitt forslag og tilbud reelt sett er konkurransedyktig mot en modell der både Flytoget og Vy vil drifte hver sine trafikkpakker?
Begrunnelse
Over lang tid har både Vy og Flytoget forberedt anbud og forhandlinger om togkjøring på Østlandet. Trafikkpakkene ble delt i Østlandet 1 og Østlandet 2. Målet til Regjeringa var blant annet å få mer fornøyde kunder, flere reisende, bedre rutetilbud for togreisende på Østlandet. Flytoget har arbeidet med Østlandet 2, togtransporten på Skien-Eidsvoll, Drammen – Lillehammer, Kongsberg-Eidsvoll, Drammen-Dal, og Asker-Kongsvinger samt Bratsbergbanen.
17. januar skriver avisene plutselig at den planlagte oppdeling av togtilbudet på Østlandet kan bli lagt til side. Regjeringen ønsker nå at Vy leverer et tilbud på hele trafikken, og Samferdselsdepartementet ba Jernbanedirektoratet umiddelbart innhente et bindende tilbud fra Vy på samlet drift av Østlandet.
I den sammenheng uttalte statsråden:
«Vy har presentert en interessant og uforpliktende skisse om hvordan de kan drifte begge avtaleområdene i det som nå utgjør Østlandet 1 og Østlandet 2. De hevder at dette kan gis til en lavere pris enn det staten betaler i dag, og de peker blant annet på stordriftsfordeler.»