Ola Elvestuen (V): Jernbanedirektoratets klare anbefaling har vært å dele togtrafikken i Østlandet i to trafikkpakker, med to ulike operatører. Deres samlede vurdering er at de potensielle fordelene ved dette veier tyngre enn ulempene, dersom målet er å gi de reisende et best mulig togtilbud.
Kan statsråden redegjøre for det faglige grunnlaget for å overkjøre Jernbanedirektoratets anbefaling og be Vy levere et tilbud på togtrafikken på hele Østlandet?
Begrunnelse
Regjeringen avlyste togkonkurransen for Trafikkpakke 4 og 5 i november 2021. Etter dette kom Jernbanedirektoratet med en faglig vurdering der de konkluderte med at det var hensiktsmessig å opprettholde to trafikkavtaler fremfor å samle hele trafikken på Østlandet i én trafikkavtale.
Basert på mandatet Jernbanedirektoratet mottok fra Samferdselsdepartementet i mars, ble det innledet dialog med de to statlige selskapene Vygruppen og Flytoget.
Etter at direktoratet mottok mandat for direktetildeling av togtrafikken på Østlandet i mars 2022, ble direktetildelingsprosessen konkretisert. De to aktuelle avtalepartene ble i april informert om prosessen, herunder at det blir to trafikkavtaler og at det er to aktuelle avtaleparter for begge avtalene.
Våren 2022 gjorde direktoratet en vurdering av hvordan den knappe kapasiteten i infrastrukturen på strekningen mellom Oslo S og Lysaker best kan utnyttes. Jernbanedirektoratet la til grunn at den kapasiteten som Flytoget i dag benytter skal utnyttes innenfor trafikkavtalen Østlandet 2, senest fra februar 2028.
Jernbanedirektoratet konkluderte med at det som vil gi et best mulig togtilbud til de reisende, er å gå i forhandlinger med Vygruppen om Østlandet 1 og med Flytoget om Østlandet 2. Et moment direktoratet tilla stor vekt var behovet for å finne løsninger på kapasitetsutfordringene for togtrafikken gjennom jernbanetunnelen i Oslo. Tunnelen er overbelastet, noe som fører til at forsinkelser forplanter seg og kan gi store ringvirkninger for reisende i hele Oslo-området. Økt trengsel i rushtid tilsier at det er behov for å øke kapasiteten ytterligere.