Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1216 (2022-2023)
Innlevert: 02.02.2023
Sendt: 02.02.2023
Besvart: 08.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Jernbanedirektoratets klare anbefaling har vært å dele togtrafikken i Østlandet i to trafikkpakker, med to ulike operatører. Deres samlede vurdering er at de potensielle fordelene ved dette veier tyngre enn ulempene, dersom målet er å gi de reisende et best mulig togtilbud.
Kan statsråden redegjøre for det faglige grunnlaget for å overkjøre Jernbanedirektoratets anbefaling og be Vy levere et tilbud på togtrafikken på hele Østlandet?

Begrunnelse

Regjeringen avlyste togkonkurransen for Trafikkpakke 4 og 5 i november 2021. Etter dette kom Jernbanedirektoratet med en faglig vurdering der de konkluderte med at det var hensiktsmessig å opprettholde to trafikkavtaler fremfor å samle hele trafikken på Østlandet i én trafikkavtale.
Basert på mandatet Jernbanedirektoratet mottok fra Samferdselsdepartementet i mars, ble det innledet dialog med de to statlige selskapene Vygruppen og Flytoget.
Etter at direktoratet mottok mandat for direktetildeling av togtrafikken på Østlandet i mars 2022, ble direktetildelingsprosessen konkretisert. De to aktuelle avtalepartene ble i april informert om prosessen, herunder at det blir to trafikkavtaler og at det er to aktuelle avtaleparter for begge avtalene.
Våren 2022 gjorde direktoratet en vurdering av hvordan den knappe kapasiteten i infrastrukturen på strekningen mellom Oslo S og Lysaker best kan utnyttes. Jernbanedirektoratet la til grunn at den kapasiteten som Flytoget i dag benytter skal utnyttes innenfor trafikkavtalen Østlandet 2, senest fra februar 2028.
Jernbanedirektoratet konkluderte med at det som vil gi et best mulig togtilbud til de reisende, er å gå i forhandlinger med Vygruppen om Østlandet 1 og med Flytoget om Østlandet 2. Et moment direktoratet tilla stor vekt var behovet for å finne løsninger på kapasitetsutfordringene for togtrafikken gjennom jernbanetunnelen i Oslo. Tunnelen er overbelastet, noe som fører til at forsinkelser forplanter seg og kan gi store ringvirkninger for reisende i hele Oslo-området. Økt trengsel i rushtid tilsier at det er behov for å øke kapasiteten ytterligere.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet gjennomfører etter mandat fra Samferdselsdepartementet en direktetildeling av togtilbudet på Østlandet. Direktetildeling skal blant annet gi mer fornøyde kunder, flere reisende, bedre kapasitetsutnyttelse, rutetilbud og pålitelighet, effektiv drift og lavere statlig vederlag. Vy har god og lang erfaring med å kjøre tog på Østlandet. Flytoget scorer regelmessig høyest i undersøkelser om kundetilfredshet. Regjeringen ønsker at begge selskapers erfaringer og kompetanse skal kunne vurderes gjennom direktetildelingen for å gi det beste jernbanetilbudet til innbyggerne på Østlandet. Direktoratet har valgt en løsning der de velger en preferert avtalepart for hver av avtalene. Vy er preferert avtalepart for Østlandet 1 og Flytoget for Østlandet 2. Direktetildelingen av togtilbudet på Østlandet er pågående. Dette er ikke det samme som at Jernbanedirektoratet har kommet med en klar anbefaling om at togtilbudet bør deles mellom to aktører, men har vært et utgangspunkt for forhandlingene som nå pågår.
Brevet fra Vy med et ruteforslag og en samlet pris for Østlandet kom sent i prosessen og er ikke et bindende tilbud. Som samferdselsminister skal jeg bidra til at samfunnets ressurser utnyttes best mulig. Jeg ønsker derfor å få klarhet i hvorvidt Vys forslag gir et bedre togtilbud til de reisende til en bedre pris for staten. Jeg har derfor bedt Jernbanedirektoratet om å innhente et bindende tilbud fra Vy og forutsatt at dette kan skje raskt.
Jeg understreker at innhenting av et bindende tilbud fra Vy ikke skal gå på bekostning av Flytoget sin mulighet til å overta togtilbudet som er omfattet av avtalen der selskapet er preferert avtalepart dersom en slik løsning viser seg å ha høyere måloppnåelse. Jeg vurderer derfor en noe forlenget oppstartsperiode ved et ev. operatørbytte.