Bengt Rune Strifeldt (FrP): I Hurdalsplattformen skriver Regjeringen at de gradvis vil fase ut de konkurransepolitiske virkemidlene fra PU-ordningen. Dette frarådes på det sterkeste av både Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet.
Vil næringsministeren som ansvarlig minister for konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen bidra til å skape ro om konkurransesituasjonen i meierimarkedet, og avlyse den varslede utfasingen av de konkurransepolitiske virkemidlene fra PU-ordningen for å opprettholde konkurransen i meierisektoren?
Begrunnelse
De konkurransefremmende virkemidlene som ble innført etter «Melkeforliket» i 2007 har utvilsomt ført til et større produktmangfold i butikkhyllene til glede for forbrukerne. Det er i tillegg gode grunner til å mene at anvendelsen av norsk melk hadde vært betydelig lavere uten denne konkurransen.
Meierimarkedet er et stort og viktig marked for norske forbrukere. Nesten 20 år med konkurransefremmende tiltak har ikke hatt tilstrekkelig effekt. Normalt er Konkurransetilsynet skeptisk til tilskuddsordninger, men i dette markedet er det et klart behov for tiltak som kan styrke konkurransen og konkurransedirektør Tina Søreide anbefaler derfor videreføring av alle de konkurransefremmende tiltakene.
Når det gjelder det generelle tilskuddet til Tines konkurrenter, foreslår tilsynet faktisk å øke summen.
– Høy markedskonsentrasjon, Tines sterke posisjon og høye etableringshindringer tilsier at konkurransen i meierimarkedene fremdeles er svak. For å beholde den konkurransen som er på ost og melk i Norge, bør dette generelle tilskuddet ikke bare beholdes, vi bør også vurdere å øke det.
Dette understøttes av Forbrukerrådet som i sitt høringssvar til Landbruksdirektoratets utredning av konkurransefremmende tiltak i prisutjevningsordningen for melk, skriver de følgende:
«Selv om det er blitt mer konkurranse i meierisektoren er den fremdeles svært konsentrert, med Tine som en dominerende aktør i de vesentlige varekategoriene. Det er derfor prematurt å fase ut konkurransefremmende tiltak.»
«Hva har så skjedd med prisene på smør der Tine er superdominerende og utfordrerne i liten grad har satset? Hylleprisene på smør har steget med hele 142 prosent siden 2007. Det er naturligvis sammensatte årsaker til denne voldsomme prisøkningen. Det er imidlertid grunn til å tro at priskonkurransen hadde vært hardere hvis noen av utfordrerne hadde satset på smør i volumsegmentene.»
«Landbruksdirektoratets rapport konkluderer at tiltaket fungerer etter hensikten. Hvis det er et ønske om å opprettholde konkurranse på innkjøp av råmelk, mener rapporten at tiltaket minst bør videreføres på dagens nivå.»