Ove Trellevik (H): Korleis vil regjeringen sikre at det også etter 2026 blir cruise og turistaktivitet i disse fjordane og at blir investert i landstrøm og anna ny nødvendig infrastruktur?
Begrunnelse
Menon har i sin vurdering av den samfunnsøkonomiske analysen av nullutslippskravet i verdenshavsfjordene gjort rede for endringer i klimagassutslipp, økonomiske konsekvenser, andre virkninger som bosetting, bolyst, infrastrukturinvesteringer, aktivitet i maritim industri mv.
Ifølge Menon vil klimagassutslippene i verdensarvfjordene reduseres, men samtidig vil verdiskapningen bli redusert lokalt. Årsaken er i hovedsak oppgitt å være at cruisetrafikken i stor grad flyttes ut av verdensarvfjordene til andre norske fjorder. Dette kan gi negative konsekvenser for verdiskapningen, sysselsettingen og bosetningen knyttet til destinasjonene Flåm og Geiranger. Det er forventet at disse virkningene kompenseres av økte utslipp og økt verdiskapning i andre fjorder på Vestlandet, og at kostnadene i stor grad utligner nyttevirkningene og at nettoverdien for landet samlet både når det gjelder utslipp av CO₂ og verdiskapning er begrensede.
Aurland Hamnevesen KF foreslår derfor en løsning som sikrer cruisetrafikk til Flåm også etter 2026 og at man sikrer nullutslipp i havn ved etablering av landstrøm. Videre kan Nærøyfjorden holdes utslippsfri fra turistskip og ferger ved at det etableres el-hub i Flåm og Gudvangen og overgang fra kommersiell drift til offentlig rute på fergestrekningen.
Sjøfartsdirektoratet sier at en vurdering av landstrøm og andre infrastrukturtiltak ikke er ihht. til mandatet de fikk fra regjeringa.