Skriftlig spørsmål fra Ove Trellevik (H) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1268 (2022-2023)
Innlevert: 07.02.2023
Sendt: 07.02.2023
Besvart: 13.02.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Ove Trellevik (H)

Spørsmål

Ove Trellevik (H): Korleis vil regjeringen sikre at det også etter 2026 blir cruise og turistaktivitet i disse fjordane og at blir investert i landstrøm og anna ny nødvendig infrastruktur?

Begrunnelse

Menon har i sin vurdering av den samfunnsøkonomiske analysen av nullutslippskravet i verdenshavsfjordene gjort rede for endringer i klimagassutslipp, økonomiske konsekvenser, andre virkninger som bosetting, bolyst, infrastrukturinvesteringer, aktivitet i maritim industri mv.
Ifølge Menon vil klimagassutslippene i verdensarvfjordene reduseres, men samtidig vil verdiskapningen bli redusert lokalt. Årsaken er i hovedsak oppgitt å være at cruisetrafikken i stor grad flyttes ut av verdensarvfjordene til andre norske fjorder. Dette kan gi negative konsekvenser for verdiskapningen, sysselsettingen og bosetningen knyttet til destinasjonene Flåm og Geiranger. Det er forventet at disse virkningene kompenseres av økte utslipp og økt verdiskapning i andre fjorder på Vestlandet, og at kostnadene i stor grad utligner nyttevirkningene og at nettoverdien for landet samlet både når det gjelder utslipp av CO₂ og verdiskapning er begrensede.
Aurland Hamnevesen KF foreslår derfor en løsning som sikrer cruisetrafikk til Flåm også etter 2026 og at man sikrer nullutslipp i havn ved etablering av landstrøm. Videre kan Nærøyfjorden holdes utslippsfri fra turistskip og ferger ved at det etableres el-hub i Flåm og Gudvangen og overgang fra kommersiell drift til offentlig rute på fergestrekningen.
Sjøfartsdirektoratet sier at en vurdering av landstrøm og andre infrastrukturtiltak ikke er ihht. til mandatet de fikk fra regjeringa.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Stortinget vedtok i 2018 et nullutslippskrav for turistskip og ferjer i verdensarvfjordene så snart det kan gjennomføres teknisk, og senest innen 2026.
I februar 2021 behandlet Stortinget et representantforslag om å utsette nullutslippskravet i verdensarvfjordene. Stortinget konkluderte med to nye anmodningsvedtak:

• Vedtak 690
Stortinget ber regjeringen bidra til gjennomføring av tiltak initiert av lokale og regionale myndigheter, som reduserer utslipp i verdensarvfjordene.

• Vedtak 691
Stortinget ber regjeringen foreslå tiltak som sikrer verdensarvfjordene som anløpshavn for cruisebåter også etter 2026, blant annet ved at staten sikrer etablering av landstrøm i Flåm som planlagt innen 2022.

På oppdrag fra Klima- og miljødepartementet leverte Sjøfartsdirektoratet 3. januar 2023 en anbefaling til forskrift og høringsdokument om nullutslippskrav for turistskip og ferjer i verdensarvfjordene. Forslaget innebærer regulering av utslipp av klimagassene karbondioksid (CO₂) og metan (CH4) i verdensarvfjordene og bruk av best tilgjengelige teknologi for å redusere utslipp av lystgass (N2O).
Som bakgrunn for anbefalingen ble det blant annet utarbeidet en teknologistatusrapport fra Sjøfartsdirektoratet og en rapport om samfunnsøkonomiske virkninger fra Menon Economics.
Kravene kan skape ny næringsutvikling, ved at det vil bygges flere cruiseskip og turistskip som kan operere på nullutslipp, noe som igjen vil gi muligheter for norsk maritim leverandørindustri. På sikt vil den innovasjonen dette utløser også kunne «smitte» til øvrig maritim sektor og bidra til å få ned utslippene gjennom teknologiutvikling.
Det finnes knapt transportformer som er verre pr. passasjerkilometer enn nettopp cruisetrafikk. Dette fordi man ikke bare skal bruke fossil energi til framdrift av selve skipet, men også til å drive til helt flytende hotell med alt det det medfører av energibehov til oppvarming, varmtvann, kjøling, matlaging og alle andre tjenester. Skal cruisenæringen ha noen framtid i lav- og nullutslippssamfunnet, må den omstille seg. Kravene som Stortinget vedtok enstemmig for fem år siden hva angår noen av våre aller mest attraktive turistdestinasjoner sender et tydelig signal om retning, og vil være et av mange tiltak som kan bidra til å fremskynde en helt nødvendig omstilling.
For å gi lokale myndigheter og andre berørte aktører en realistisk mulighet for å omstille seg og tilpasse seg de nye kravene, foreslår Sjøfartsdirektoratet at det innføres en overgangsordning hvor bruk av biogass kan brukes av skip over BT 10 000 frem til 31. desember 2035 for å oppfylle nullutslippskravet.
Regjeringen jobber nå med oppfølgingen av anbefalingen fra Sjøfartsdirektoratet, og vil komme tilbake til stortinget med oppfølging av vedtakene på egnet tidspunkt.
Når det gjelder etablering av landstrøm i Flåm, har Aurland Hamnevesen KF i 2020 fått tilsagn fra Enova på 27 mill. kroner til dette.