Mona Fagerås (SV): Viser til den nye undersøkelsen fra TØI blant medlemmene til Norges Blindeforbund og Norges Handikapforbund som tydelig tegner et bilde av at syns- og bevegelseshemmede har store problemer og er utrygge knyttet til el-sparkesyklene som både kan kjøre og parkere fritt på fortauene i Norge.
Vil ministeren nå vurdere nasjonale regler mot at motorkjøretøy kan kjøre på fortauene i Norge og bør det ikke innføres faste parkeringsplasser for el-sparkesyklene slik en f.eks. har i Stockholm?
Begrunnelse
En undersøkelse, som nylig er gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI) blant medlemmene til Norges Blindeforbund og Norges Handikapforbund, viser at:
16 prosent av dem med nedsatt syn har opplevd å falle over en parkert elsparkesykkel, mens 4 prosent har blitt påkjørt av en elsparkesykkel.
13 prosent av dem som er rullestolbrukere eller bevegelseshemmet på andre måter, har falt over en parkert elsparkesykkel, mens hele 17 prosent har blitt påkjørt av en.
Undersøkelsen viser også at elsparkesyklene påvirker eller også til en viss grad styrer atferden til syns- og bevegelseshemmede.
Blant dem med nedsatt syn svarer 11 prosent at de ofte eller av og til dropper turer i bymiljøet på grunn av elsparkesykler.
17 prosent svarer at de unngår gater eller områder på grunn av elsparkesykler.
Hele 47 prosent sier at de bruker mer tid når de beveger seg i bymiljøet, på grunn av elsparkesykler.
Nær to tredeler av dem som har deltatt i den nye TØI-undersøkelsen, svarer at de føler seg utrygge i møte med elsparkesyklister.
Denne utryggheten blir enda enklere å forstå når vi ser på tallene for hvor mange som har opplevd nestenulykker. Mer enn seks av ti av dem med erfaring fra Oslo eller andre store byer i Norge med elsparkesykler, svarer at de nesten har blitt påkjørt av en slik sykkel.
Blant de 127 syns- og bevegelseshemmede i undersøkelsen, som opplyser at de har blitt påkjørt eller har falt over en parkert elsparkesykkel, svarer nær halvparten at de ble skadet. Av dem igjen var det i underkant hver femte som trengte behandling av helsepersonell.
Det er ikke noe særlig tvil om at sparkesykler er for blinde, svaksynte og bevegelseshemmede. Det er utfordrende både med kjørende sparkesykler og parkerte. Og jeg skjønner godt at synshemmede opplever utrygghet i møte med disse tunge monstrene. Det er bare i Norge og på Island det er lov å kjøre på fortauene med sparkesykler.
Jeg tror vi trenger nasjonale regler. I Stockholm har de innført faste parkeringsplasser og forbud mot å kjøre på fortau. Samferdselsminister har tidligere sagt at han er i tenkeboksen.