Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1277 (2022-2023)
Innlevert: 08.02.2023
Sendt: 08.02.2023
Besvart: 15.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Viser til den nye undersøkelsen fra TØI blant medlemmene til Norges Blindeforbund og Norges Handikapforbund som tydelig tegner et bilde av at syns- og bevegelseshemmede har store problemer og er utrygge knyttet til el-sparkesyklene som både kan kjøre og parkere fritt på fortauene i Norge.
Vil ministeren nå vurdere nasjonale regler mot at motorkjøretøy kan kjøre på fortauene i Norge og bør det ikke innføres faste parkeringsplasser for el-sparkesyklene slik en f.eks. har i Stockholm?

Begrunnelse

En undersøkelse, som nylig er gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI) blant medlemmene til Norges Blindeforbund og Norges Handikapforbund, viser at:
16 prosent av dem med nedsatt syn har opplevd å falle over en parkert elsparkesykkel, mens 4 prosent har blitt påkjørt av en elsparkesykkel.
13 prosent av dem som er rullestolbrukere eller bevegelseshemmet på andre måter, har falt over en parkert elsparkesykkel, mens hele 17 prosent har blitt påkjørt av en.
Undersøkelsen viser også at elsparkesyklene påvirker eller også til en viss grad styrer atferden til syns- og bevegelseshemmede.
Blant dem med nedsatt syn svarer 11 prosent at de ofte eller av og til dropper turer i bymiljøet på grunn av elsparkesykler.
17 prosent svarer at de unngår gater eller områder på grunn av elsparkesykler.
Hele 47 prosent sier at de bruker mer tid når de beveger seg i bymiljøet, på grunn av elsparkesykler.
Nær to tredeler av dem som har deltatt i den nye TØI-undersøkelsen, svarer at de føler seg utrygge i møte med elsparkesyklister.
Denne utryggheten blir enda enklere å forstå når vi ser på tallene for hvor mange som har opplevd nestenulykker. Mer enn seks av ti av dem med erfaring fra Oslo eller andre store byer i Norge med elsparkesykler, svarer at de nesten har blitt påkjørt av en slik sykkel.
Blant de 127 syns- og bevegelseshemmede i undersøkelsen, som opplyser at de har blitt påkjørt eller har falt over en parkert elsparkesykkel, svarer nær halvparten at de ble skadet. Av dem igjen var det i underkant hver femte som trengte behandling av helsepersonell.
Det er ikke noe særlig tvil om at sparkesykler er for blinde, svaksynte og bevegelseshemmede. Det er utfordrende både med kjørende sparkesykler og parkerte. Og jeg skjønner godt at synshemmede opplever utrygghet i møte med disse tunge monstrene. Det er bare i Norge og på Island det er lov å kjøre på fortauene med sparkesykler.
Jeg tror vi trenger nasjonale regler. I Stockholm har de innført faste parkeringsplasser og forbud mot å kjøre på fortau. Samferdselsminister har tidligere sagt at han er i tenkeboksen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Små elektriske kjøretøy er et positivt tilskudd til mikromobiliteten, særlig i byene. Vi legger til rette for ansvarlig bruk av slike kjøretøy, men det er viktig at brukere tar hensyn til andre trafikanter, særlig de gående.
Regelverket legger til rette for at fortauene skal være trygge for gående. Bruk av sykkel, elsparkesykkel og andre små elektriske kjøretøy på fortau er bare tillatt når det skjer på de gåendes premisser. Er det mange gående på fortau er det forbudt å kjøre. Er gangtrafikken liten, skal kjøring forbi gående skje i god avstand, tilnærmet gangfart og ikke over 6 km/t. Parkering er bare tillatt der det ikke er til hinder eller ulempe for gående. Den bruken av elsparkesykkel som medlemmene i Norges Blindeforbund og Norges Handikapforbund i undersøkelsen finner problematisk er derfor i stor grad ulovlig.
Den eksplosive økningen i bruk av elsparkesykler de siste årene, har dessverre gitt et uakseptabelt høyt antall skader. Det har også gitt utfordringer for fremkommeligheten og tryggheten til særlige grupper av gående som syns- og bevegelseshemmede.
For å ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av små elektriske kjøretøy og andre trafikanter, har vi gjort en rekke innstramminger i regelverket knyttet til bruken av disse kjøretøyene. Den seneste endringen, om innføring av forsikringsplikt for privateide elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy, trådte i kraft 1. januar 2023.
I tillegg fikk kommunene mulighet til å regulere utleievirksomheten ved ny lov om utleie av små elektriske kjøretøy i 2021. Vi ser at mange kommuner har benyttet muligheten til å regulere utleiemarkedet, og erfaringene så langt er at loven i hovedsak gir et hensiktsmessig verktøy.
Loven gir kommunene mulighet til å innføre blant annet lokale parkeringsbegrensninger, herunder faste parkeringsplasser, og soner med ferdselsbegrensninger eller ferdselsforbud. Dette vil kunne brukes til å håndtere utfordringer som parkering og kjøring med utleide elsparkesykler forårsaker. Mange av utfordringene det pekes på er jo lokale, og håndteres da best med lokale virkemidler.
Innstramminger i den generelle adgangen til bruk av elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy på fortau har vært vurdert, og har tidligere vært på høring. Høringsinstansene var delt i synet på forslaget. Mange pekte på at utfordringene varierer og at å tvinge elsparkesyklister vekk fra fortauene og ut i veibanen kan ha trafikksikkerhetsmessige utfordringer.
Jeg ser ikke grunnlag for å stramme inn reglene for kjøring med slike kjøretøy på fortau nå. Men jeg vil selvfølgelig følge utviklingen tett, blant annet i bruken av lokale reguleringer og effekten av allerede innførte nasjonale innstramminger, og vil vurdere ytterligere innstramminger ved behov.