Freddy André Øvstegård (SV): I behandlingen av statsbudsjettet for 2023, kapitlene fordelt utdannings- og forskningskomiteen, pekte et flertall i komiteen og på Stortinget på universell utforming av læremidler, situasjonen i StatPed for elever med nedsatt funksjonsevne og universell utforming av skolebygg.
Hvordan følger regjeringen opp disse sakene?
Begrunnelse
I behandlingen av statsbudsjettet for 2023, kapitlene fordelt utdannings- og forskningskomiteen, uttrykte flertallet i komiteen følgende merknader:
Komiteens flertall, medlemmene av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er opptatt av at Veikart skole 2030, som skal sikre universelt utformede nærskoler innen 2030, blir realisert.
Komiteen merker seg at det i proposisjonen foreslås å redusere bevilgningen til Statped. Komiteen vil understreke viktigheten av at Statped sammen med kommunene og fylkene har ressurser til å utføre oppgavene på en forsvarlig måte.
Komiteens flertall, medlemmene av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er kjent med utfordringer ulike grupper barn med funksjonsnedsettelser opplever som følge av redusert støtte til Statped. Flertallet understreker at formålet med endringer i Statped er å bidra til mer likeverdige tjenester over hele landet når det gjelder barn og elever med varige, omfattende eller særlig komplekse behov. Flertallet imøteser at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på en egnet måte
Komiteen er bekymret over mangelen på universelt utformede digitale læremidler. Komiteen mener at det er behov for et tiltak for å sikre tilgang til universelt utformede digitale læremidler.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, merker seg at Barneombudet blant annet anbefaler økt nasjonal kontroll av universell utforming av læremidler, for eksempel gjennom en statlig kontroll- eller godkjenningsordning, eller økt tilsyn.