Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1289 (2022-2023)
Innlevert: 08.02.2023
Sendt: 09.02.2023
Besvart: 14.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Hvis statsråden er interessert i informasjon om flere mulige modeller for et bedre togtilbud for de reisende på Østlandet, hvorfor avlyste han da konkurransen på trafikkpakke 4 og 5?

Begrunnelse

Statsråden har i to skriftlige spørsmål fra meg nylig svart at Vys tilbud med et ruteforslag og en samlet pris for Østlandet kom sent i prosessen og at det ikke er et bindende tilbud. Samtidig vil statsråden avklare hvorvidt Vys forslag gir et bedre tilbud til de reisende til en bedre pris enn en delt løsning mellom Vy og Flytoget.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Denne regjeringen har stanset privatiseringen av jernbanen i Norge. Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle, og har som mål å gi passasjerene et bedre togtilbud slik at flere velger å reise miljøvennlig med jernbanen. Vi mener tydelig statlig styring vil være best for å utnytte den begrensede kapasiteten på jernbanen i hovedstadsområdet.
Målet med direktetildeling av togtilbudet på Østlandet er blant annet å gi mer fornøyde kunder, flere reisende, bedre kapasitetsutnyttelse, rutetilbud og pålitelighet, effektiv drift og lavere statlig vederlag. Som jeg har omtalt i mine tidligere svar til representanten er Jernbanedirektoratet i dialog med begge persontogselskapene som staten eier. Vy har god og lang erfaring med å kjøre tog på Østlandet. Flytoget scorer regelmessig høyest i undersøkelser om kundetilfredshet. Regjeringen ønsker at begge selskapers erfaringer og kompetanse skal kunne vurderes gjennom direktetildelingen. Vi mener dette vil gi det beste jernbanetilbudet til innbyggerne på Østlandet fremfor å åpne jernbanemarkedet for enda flere aktører.