Skriftlig spørsmål fra Marian Hussein (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1308 (2022-2023)
Innlevert: 09.02.2023
Sendt: 10.02.2023
Besvart: 20.02.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Marian Hussein (SV)

Spørsmål

Marian Hussein (SV): I Sverige ser vi nå at det kommersielle selskapet Humana som blant annet driver med omsorg og assistanse nå risikerer å få godkjenningen sin trukket tilbake grunnet mislighold og juks av statlige midler.
Vil statsråden ta initiativ til en granskning av den norske delen av Humanakonsernet, og vil hun vurdere å se på kontrollrutinene for kommersielle velferdsleverandører innen helse slik at vi ikke risikerer det samme i Norge?

Begrunnelse

Tidligere i februar valgte den svenske institusjonen “Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) å trekke tilbake til Humana AB sin mulighet til å tilby tjenester innen assistanse og omsorg. Selv om denne nå er overprøvd, er det fortsatt mulig at de vil miste rettigheten.
I Norge har vi også sett en rekke eksempler på at kommersielle misbruker offentlige tjenester. Blant disse er Andreas Hus, Care Service - Englegård og Hurdalssjøen Recoverysenter som alle har fått bred mediedekning knyttet til brutt på lover og regler.
Humana har også en norsk avdeling. I årsrapporten for 2021 skriver de blant annet:

"Humanas norska verksamhet är stabil och lönsam. Det finns samtidigt en stor tillväxtpotential, då behoven av vård och omsorg i Norge, precis som i övriga Norden, fortsätter att öka."

De har med andre ord planer om å utvide og vokse i Norge. Da er det ekstra viktig at vi har kontroll med denne – og lignende virksomheter.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Innledningsvis ønsker jeg å vise til at en sterk offentlig helsetjeneste, styrt av felleskapet og finansiert over skatteseddelen, er avgjørende i kampen mot økte sosiale og geografiske forskjeller og mot en todeling av helsetjenesten. Den offentlige helsetjenesten skal sørge for beredskap og trygghet i hverdagen og tilgang på helsehjelp av høy kvalitet ut fra behov. Norsk helsetjeneste skal være preget av åpenhet og tillit, og regjeringen ønsker derfor å redusere dagens markedstenkning, målstyring og privatisering i helsetjenesten.
Gjennom den kommunale helse- og omsorgstjenesteloven av 2011 er kommunene pålagt å sørge for nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester til de som oppholder seg i kommunen. Kommunene står imidlertid relativt fritt til selv å organisere disse tjenestene slik det finnes mest hensiktsmessig ut fra lokale forhold og behov. Den enkelte kommune avgjør derfor om den ønsker å yte tjenestene selv, eller om den ønsker å inngå avtale med andre offentlige eller private tjenesteytere. Uavhengig av hvordan den enkelte kommune velger å innrette seg, vil det uansett være kommunen som har det finansielle ansvaret for tjenestene, som har ansvaret for at tjenestene som leveres er forsvarlige og adekvate og at de leveres i rett tid.
For de tilfeller der kommunen velger å kjøpe tjenester av private tjenesteytere, inngås det en privatrettslig avtale mellom kommunen og tjenesteleverandøren som blant annet vil regulere volum av tjenester og avtalt pris. Jeg forutsetter at kommunen som avtalepart fortløpende forsikrer seg om at kommunens interesser etter avtalen overholdes av avtalemotparten.
Etter lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten mv. (helsetilsynsloven) av 2017 har Statens helsetilsyn det overordnede faglige tilsynet med helse- og omsorgstjenesten i landet og skal utøve myndighet i samsvar med det som er bestemt i lover og forskrifter. Tilsynsmyndigheten vil føre tilsyn med virksomheter som yter kommunale helse- og omsorgstjenester uavhengig av om virksomheten er kommunal eller privat. Statens helsetilsyn opererer som tilsynsmyndighet uavhengig av departementet. Det tilligger derfor i prinsippet ikke departementet å instruere Statens helsetilsyn om hvor og når det skal foretas tilsyn.
Når det gjelder den rent forretningsmessige driften av private virksomheter vises det til de alminnelige tilsyns- og revisjonsbestemmelser som gjelder innen dette feltet, og som for øvrig faller utenfor mitt ansvarsområde. Jeg må derfor kunne legge til grunn at gjeldende tilsyns- og kontrollmekanismer fungerer og vil kunne avdekke eventuelle misligheter.