Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1334 (2022-2023)
Innlevert: 10.02.2023
Sendt: 13.02.2023
Besvart: 17.02.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Vil statsråden ta initiativ til å finne en løsning for elevene på gartnerfag i samarbeid med fylkeskommunene, slik at det blir mulig for elevene å få yrkesfagkompetanse i gartnerfaget, og hvordan vil statsråden sikre at det fortsatt skal være mulig å utdanne seg til gartner ved lokale, videregående skoler for voksne?

Begrunnelse

Våren 2020 ble opplæringsmodellen i gartnerfaget endret fra et treårig yrkeskompetanseløp til en såkalt 2+2-modell, med to år i skole og to år i bedrift. Initiativet til endringen kom fra næringen selv, representert ved Norsk Gartnerforbund og Faglig råd for Naturbruk, og bar delvis basert på et forsøk med lærlingeordning i gartnerfaget. Evalueringen av forsøket viste at elevene underveis i forsøket har fått mer praktisk kompetanse enn elevene som kommer fra dagens Vg3 tilbud i skole.
Gartneryrket er variert og det er til dels store ulikheter mellom aktørene i næringen. Ved at lærlingene får anledning til å være to år ute i bedrift får de anledning til å fordype seg i det de er mest interessert i, noe som er positivt. Ifølge evalueringen treffer utdanningen bedre de krav elevene møter etter at de er ferdige med fagbrevet som 19-20 åringer, og lærebedriftene mener at det utdannes bedre kandidater.
Det viser seg nå at overgangen til ny opplæringsmodell har skapt utfordringer for en del på voksengartnerutdanningen. NRK meldte 10. februar om at den treårige utdanningen for voksne gartnere ikke lenger ville være gyldig, fordi endringene trådte i kraft våren 2022. Voss videregående skole, som administrerer utdanningen, og Vestland fylkeskommune har gjort en feil som medfører at elevene Hjeltnes gartnerskole har blitt undervist etter gammel modell, og søker derfor om dispensasjon for å kunne tilby elevene å fullføre som privatister.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Det er riktig som representanten skriver at Kunnskapsdepartementet fastsatte ny opplæringsmodell for vg3 gartnerfaget våren 2020. Gartnerutdanningen gikk fra å være et treårig skoleløp med yrkeskompetanse, til en modell med to år i skole og to år med opplæring i bedrift. Denne 2+2-modellen fører fram til fagbrev som gartner. Endringen var ønsket av næringen fordi de vurderer opplæring til fagbrev som mer egnet og tilpasset arbeidslivet. Det var på det tidspunktet ingen fylkeskommunale skoler i landet som hadde gartneropplæring i videregående, fordi det ikke var tilstrekkelig med søkere blant ungdom. Dette var også en viktig grunn til endringen, fordi man vurderte at det antagelig ville rekruttere flere unge til yrket.
Voksengartneren, som representanten viser til, er finansiert over jordbruksavtalen. Det vil si at ordningen ikke inngår i den ordinære finansieringen av opplæringen i Norge. Det er Landbruks- og matdepartementet som har ansvar for ordningen.
Voksengartnermodellen ble innført som en del av voksenagronomordningen i 2019. Ordningene skulle følge opplæringsloven, og de ordinære tilbudene i videregående opplæring skulle ligge til grunn. Det vil si at opplæringen skulle følge læreplanene i vg2 landbruk og gartner og vg3 landbruk eller vg3 gartner, som alle var skoleløp til yrkeskompetanse.
Fra og med skoleåret 2022-2023 finnes ikke vg3 gartner med yrkeskompetanse som tilbud i videregående opplæring. I dagens regler om opplæringstilbudet i videregående er det ikke anledning til å ha to ulike veier fram til samme sluttkompetanse, som i dette tilfellet er fagbrev som gartner. Det betyr at det ikke lenger er mulig å gjennomføre voksengartnermodellen slik den har vært fram til våren 2022.
Landbruks- og matdepartementet har derfor, i samråd med jordbrukets organisasjoner, endret det tilbudet de gir til voksne som ønsker kompetanse som gartner. Tilbudet er fortsatt finansiert over jordbruksavtalen, men ligger delvis utenfor det ordinære tilbudet i videregående opplæring. Partene i jordbruksoppgjøret er enige om at det mest hensiktsmessige er å fortsette med å tilby en samlings- og nettbasert opplæring over to år, med samme faglige innhold som tidligere. Det vil si at det første året tilsvarer nåværende (ny) læreplan i vg2 landbruk og gartner, som gir grunnlag for standpunktkarakter og tverrfaglig eksamen i vg2 landbruk og gartner. Det andre året bygger på tidligere (og eventuelt modifisert) læreplan for vg3 i skole til det gamle yrkeskompetanseløpet. Denne læreplanen gjelder ikke lenger i det formelle opplæringsløpet og det andre året i den nye voksengartnermodellen gir dermed grunnlag for et kursbevis, med omtale av faglig innhold og eventuelt avlagte prøver, men det er ikke grunnlag for standpunktkarakterer og eksamen.
De voksne deltakerne som gjennomfører denne opplæringen inneværende skoleår kan formalisere kompetansen sin ved å gå opp som privatister i enkeltfag våren 2023. Det vil kun være en mulighet for dette kullet, som en overgang fra tidligere opplæringsløp. Det vil ikke være mulig for de som følger denne opplæringen til neste år.
Når det gjelder saken om gartneropplæringen i Vestland fylkeskommune, så er det fylkeskommunen som har ansvar for denne. Jeg vet at Vestland fylkeskommune gjør det de kan for å hjelpe dem som har kommet i denne situasjonen.