Lene Westgaard-Halle (H): Hva mener statsråden et nytt markedsetterforskningsverktøy vil oppnå, som i dag ikke løses av de verktøyene Konkurransetilsynet allerede har til rådighet, og når regner statsråden at vi vil se den praktiske effekten av det?
Begrunnelse
De fleste er enige om at konkurransen i verdikjeden for dagligvarer er begrenset. Stortinget har derfor bedt regjeringen fremme forslag om en forskrift som forhindrer usaklig forskjell i innkjøpsbetingelser og utrede ytterliggere konkurransefremmende tiltak. Forskriften har vært ute på høring, og i departementets høringsnotat foreslås det å etablere et markedsetterforskningsverktøy etter inspirasjon fra Island og Storbritannia. Dette forslaget skal behandles i en egen høringsrunde. Hensikten med markedsetterforskningsverktøyet er å «gi mulighet til å gripe inn mot atferd og markedsstrukturer som ikke fullt ut kan løses med dagens konkurranseregler». I Høringsnotatet opplyses det om at det vil bli aktuelt med lov- og forskriftsendringer i den forbindelse, uten at det fremgår konkret hvordan det nye verktøyet skal utformes, hvordan det er tenkt som supplement til eksiterende lovverk og Konkurransetilsynets myndighet, og hva slags lov- og forskriftendringer som vil være nødvendig. Stortingsflertallet har bedt regjeringen komme med tiltak raskt for å bedre konkurransen i dagligvaresektoren, og det haster med å få på plass løsninger til beste for forbrukeren.