Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1358 (2022-2023) Innlevert: 13.02.2023 Sendt: 14.02.2023 Besvart: 21.02.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol
Seher Aydar (R): Gjentatte ganger ser vi at Helseministeren peker på helseforetakene og understreker at det er de som har ansvar for sykehusene og at det er opp til dem hvordan de utformer tjenestene, også når det er i strid med politiske vedtak. I 2020 vedtok Stortinget at Kirkenes sykehus skal øke sin intensivkapasitet fra nivå 1 til 2. Nå står tilbudet i fare. I spørsmål om det viste helsedepartementet nylig til at det er opptil Finnmarkssykehuset. Hva er vitsen med å gjøre vedtak på Stortinget hvis det uansett er opp til helseforetakene?
Ingvild Kjerkol: Anmodningsvedtaket fra 2020 om å sørge for intensivvirksomhet på nivå 2 ved sykehuset i Kirkenes har blitt fulgt opp. I et foretaksmøte i juni 2020 ble Helse Nord RHF bedt om å vurdere nivådeling av intensivavdelingene i regionen på bakgrunn av daværende erfaringer og Stortingets anmodningsvedtak. I juni i fjor informerte Helse Nord RHF om at intensiv-virksomheten ved sykehuset i Kirkenes var tilsvarende nivå 2 (1 sengeplass i kategori 3 etter nye definisjoner).Finnmarkssykehuset HF har vurdert om de kan opprettholde beredskapen tilsvarende nivå 2 (kategori 3 etter nye definisjoner), da det medfører redusert kapasitet til å håndtere andre pasientgrupper. Styret i Finnmarkssykehuset HF har bestemt at dagens bemanning skal opprettholdes i påvente av en pågående utredning og risikoanalyse av saken. Utredning, risikoanalyse og sak til styret skal være klar til styremøtet den 29. mars 2023. Samtidig er det viktig å nevne at prehospital tjeneste er vesentlig styrket i Kirkenes de siste årene, noe som gir økt og bedre transportkapasitet. Fra 2019 ble ambulanseflyet bemannet med anestesilege, og fra 2020 er det etablert legehelikopter ved sykehuset.