Abid Raja (V): Vil statsråden vurdere å inkludere ungdom som ikke har fullført videregående opplæring, og som selv har skaffet seg arbeid, i målgruppen for Oppfølgingstjenesten, slik at også disse ungdommene kan få rett til oppfølging og veiledning inn mot videregående opplæring, og mener statsråden i så fall at det ville være riktig å øke ressursene til OT slik at de får muligheten til å gjøre et godt, kvalitativt arbeid som igjen kan bidra til økt gjennomføring av videregående opplæring?
Begrunnelse
Målet til Oppfølgingstjenesten (OT) er å hjelpe ungdom til å gjennomføre sin videregående opplæring. I forskrift til opplæringsloven § 13-1 er målgruppa til OT definert som alle ungdommer som er utenfor opplæring og arbeid. Grunnen til at ungdommer ikke er i opplæring eller arbeid kan være fordi de ikke har søkt om plass i videregående opplæring, har takket nei til plass eller har avbrutt opplæringen i løpet av skoleåret. OT skal ha oversikt over alle ungdommer i målgruppen, etablere kontakt og gi de tilbud om veiledning, opplæring, arbeid eller andre kompetansefremmende tiltak.
Mange av de som ikke er i OTs målgruppe, som for eksempel de som er i arbeid, har mange spørsmål og behov for oppfølging om utdanningsveien videre. Flere fylker bistår, gjennom OT, både ungdom og bedrifter selv om de ikke tilhører målgruppen.
De som i dag står i et arbeid og er synlig på OT-statistikken til UDIR er de som OT har bidratt til har fått seg et arbeid. Alle andre som er i arbeid er ikke med i statistikken. Per juni 2022 var det 523 ungdommer i førstnevnte kategori. I tillegg var det 3 990 ungdommer som selv har ordnet seg et arbeid og som da per definisjon ikke er i OTs målgruppe. Det er ingen nedre grense på timer per uke for å registrere ungdommen «i arbeid». Ved utvidet målgruppe til OT til 15-24 år antas det at denne gruppen vil øke betydelig.
De over 3 990 ungdommene som i dag er mellom 16-21 år og som ikke har fullført sin videregående opplæring og som er i et arbeid, har tatt et initiativ til å arbeide og arbeidsgiver er ofte også lærebedrifter. Her burde det vært et stort potensial for økt gjennomføring av videregående opplæring.