Skriftlig spørsmål fra Carl I. Hagen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1364 (2022-2023)
Innlevert: 14.02.2023
Sendt: 14.02.2023
Besvart: 21.02.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Carl I. Hagen (FrP)

Spørsmål

Carl I. Hagen (FrP): Kan statsråden redegjøre for regelverk, rutiner og tiltak som er på plass for å hindre at børssensitiv informasjon lekker fra politisk ledelse i regjeringsapparatet, sentrale politikere utenfor politisk ledelse og fra ansatte i departement og underliggende etater, og at slik informasjon begrenses til kun de som strengt tatt har behov for å kjenne den, med hensikt å unngå ulovlig innsidehandel?

Begrunnelse

Forbudet mot innsidehandel er sentralt i verdipapirretten. Innsidehandel kjennetegnes ved at det oppnås en uberettiget fordel av innsideinformasjon til ulempe for tredjeparter som er ukjent med informasjonen. Dette vil kunne føre til at markedets integritet og investorenes tillit undergraves. Det er Finanstilsynet som fører tilsyn med mulig innsidehandel.
Det er tydelig at regjeringen har et ansvar for å ha på plass tilstrekkelige regelverk, rutiner og tiltak som minsker risikoen for innsidehandel som involverer politisk ledelse, øvrige politikere og ansatte. Både i de tilfeller der slike personer er kilde til informasjon, og der slike personer selv foretar innsidehandel.
I forbindelse med kunngjøringen av grunnrenteskatten på lakseoppdrett har det tydeligvis vært lekkasjer fra personer med innsideinformasjon. Mediene rapporterte «rykter» i tiden før den offisielle kunngjøringen 28. september 2022. Noen medier har rapportert at så mange som 200 mennesker kan ha hatt slik innsideinformasjon før kunngjøringen.
https://ilaks.no/over-200-personer-fikk-innsideinformasjon-om-grunnrenteskatten/
https://www.dn.no/kommentar/skatt/sjomat/oppdrett/leser-ikke-investorer-aviser/2-1-1362114
https://www.dn.no/marked/grunnrenteskatt/oppdrett/jonas-gahr-store/rundt-200-politikere-og-byrakrater-hadde-tilgang-til-innsideinfo-om-lakseskatten/2-1-1357479
https://ilaks.no/hvem-foret-dn-og-vg-med-innsideinformasjon-om-lakseskatten/
https://ilaks.no/tungt-kursfall-etter-nye-skattesignaler-fra-vedum/
https://ilaks.no/nova-sea-a-lefle-med-borssensitiv-informasjon-pa-denne-maten-er-veldig-spesielt/
Professor Morten Kinander ved Handelshøyskolen BI uttaler at kun de som jobber med slike saker skal ha informasjon, men ikke andre.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Det følger lovbestemte plikter og forbud med å ha innsideinformasjon. Reglene fremkommer av forordning EU nr. 596/2014 om markedsmisbruk (markedsmisbruksforordningen/MAR), som gjelder som norsk rett, jf. verdipapirhandelloven § 3-1. Forbudet mot innsidehandel og ulovlig spredning av innsideinformasjon, jf. henholdsvis artikkel 8 og 10 i markedsmisbruksforordningen, er sentrale deler av regelverket. Regelverket medfører plikter og forbud for både virksomheter og enkeltpersoner knyttet til håndtering av innsideinformasjon. Finanstilsynet har på sine hjemmesider informasjon om og veiledning til reglene.
I «Retningslinjer for kjøp og salg av finansielle instrumenter», inntatt som vedlegg 1 til Håndbok for politisk ledelse, er det gitt en generell redegjørelse for regelverket om håndtering av innsideinformasjon, herunder om sentrale begreper og forbud og påbud som følger av regelverket. Retningslinjen gjelder for ansatte og politisk ledelse ved Statsministerens kontor, og for politisk ledelse i departementene. Det følger av punkt 1 i retningslinjen at det enkelte departement kan fastsette egne retningslinjer for handel med finansielle instrumenter for sine ansatte og andre som utfører oppgaver for departementet, inkludert politisk ledelse. Videre, at på de punkter hvor departementets egne retningslinjer eventuelt er strengere, skal politikere tilknyttet det aktuelle departementet følge de strengeste retningslinjene. I retningslinjene «Om r-konferanser» er gitt veiledning om håndtering av innsideinformasjon når slik informasjon inngår i en sak som behandles i r-konferanse.
Utover dette er det opp til det enkelte departement og den enkelte virksomhet å fastsette egne, interne rutiner. Som eksempel har Finansdepartementet i sine etiske retningslinjer presisert ansattes plikt til å sette seg inn i og følge regelverket for håndtering av innsideinformasjon. I saker med børssensitiv informasjon er det fast praksis at det føres oversikter over hvem som har fått tilgang til informasjon om sakene og når. Som jeg også opplyste om i mitt svar på skriftlig spørsmål fra representanten Sveinung Rotevatn (V) av 28.11.2022, har departementet som praksis at de involverte i en sak også blir gjort særlig oppmerksom på at de får innsideinformasjon, samt hva det medfører av plikter og forbud.