Skriftlig spørsmål fra Ove Trellevik (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1365 (2022-2023)
Innlevert: 14.02.2023
Sendt: 14.02.2023
Besvart: 27.02.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Ove Trellevik (H)

Spørsmål

Ove Trellevik (H): Hvordan vurderer statsråden muligheten for at initiativ som Reading to Europe kan oppskaleres til nasjonalt nivå, slik at flere kan bidra her hjemmefra, og at flere i Ukraina kan få nytten av språkopplæringen?

Begrunnelse

I Stortinget drøfter de parlamentariske lederne sammen med regjeringen økonomisk støtte til Ukraina. Støtten er ment å hjelpe Ukraina i den vanskelige situasjonen de er i nå, samt til gjenoppbygging av landet så snart krigen finner sin slutt. Dette er et viktig arbeid, og det er bred enighet i Stortinget om at Norge skal bidra i den situasjonen Ukraina er i.
I min hjemkommune Øygarden kommune, har Sotra videregående skole satt i gang et banebrytende støtteprogram for Ukraina. Reading to Europe er et intensivt treningsprogram for engelsk undervisning til kommende barneskolelærere i Ukraina via nettet. Samarbeidspartneren ut 2025 er Kryvyi Rih State Pedagogical University i Sør-Ukraina.
Med Reading to Europe er den norske skolen sterkt på banen, og bidrar direkte og konkret til at flere i Ukraina raskere lærer engelsk. Ukraina søker EU medlemskap og det er viktig at den ukrainske befolkningens kompetanse i engelsk heves og styrkes. Ved å nå fram til lærerstudentene som snart skal stå fram foran Ukrainas 1.
klassinger med økt kompetanse og gode muntlige ferdigheter i engelsk, så vil det være et stort fortrinn.
Programmet bør oppskaleres til nasjonalt nivå her i Norge, slik at det i større grad når ut til mange flere av fremtidens lærere i Ukraina. Reading to Europe Sotra når allerede i dag hundrevis av morgendagens ukrainske 1. klassinger. Om regjeringen kommer sterkt på banen og tar eierskap til programmet kan man nå ut til mange flere ukrainske barn.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Det pågår en grusom krig i Ukraina, og det er viktig at vi støtter det ukrainske folket. Derfor har regjeringen også som kjent foreslått en flerårig hjelpepakke til Ukraina til både militær og humanitær bistand. Regjeringen har dialog med ukrainske myndigheter om hvordan Norge best kan bidra. Det er mange gode initiativer for å støtte Ukraina, men staten vil ikke kunne følge opp alle initiativ.
Kommunene har ansvar for å gi et godt opplæringstilbud i tråd med opplæringsloven med de ressursene de har tilgjengelig, og jeg kan ikke pålegge kommunene å bruke ressurser på enkeltinitiativ eller tiltak som går ut over lovpålagte oppgaver. Mange kommuner og skoler jobber nå godt med å tilrettelegge opplæringen for nyankomne elever fra nettopp Ukraina. Dessuten er det mange kommuner som allerede har, eller står i fare for å få, kapasitetsutfordringer knyttet til ivaretakelsen av nyankomne fordrevne fra Ukraina. Det å gi fordrevne barn og unge fra Ukraina et godt opplæringstilbud er også en måte å støtte Ukraina på.
Reading to Europe fremstår som et spennende initiativ. Jeg mener imidlertid at det ikke er hensiktsmessig at staten tar noen rolle knyttet til dette initiativet.