Irene Ojala (PF): Hvorfor må kritisk syke pasienter i Vest-Finnmark sendes omveien til sykehuset i Hammerfest selv om det i utgangspunktet er klart at de trenger operasjon på UNN i Tromsø, og mener statsråden at Vest-Finnmarks befolkning har god nok tilgang på sykehustjenester når ambulansefly ikke kan lande i Hammerfest flere dager på rad, og tilførselsveier i tillegg er stengt?
Begrunnelse
Det bor rundt 47 000 mennesker i Vest-Finnmark. Når vær- og føreforhold gjør at veier er stengt og fly ikke lander, er rundt 36 000 mennesker helt uten sykehus, mens befolkningen i Hammerfest på rundt 11 300 innbyggere har sykehus, men ikke akutt-tjenester innen hjerte-, hjerne- og lungesykdommer.
I artikkelen «Vind stoppet ambulansefly i fem døgn» skriver Altaposten om to pasienter som ble sendt fra hhv Alta og oljefeltet Goliat til sykehuset i Hammerfest, som hadde behov for hjerteoperasjon på UNN i Tromsø. Disse pasientene måtte vente i flere døgn på at ambulanseflyet kunne lande i Hammerfest, og etter fem dager med daglige lovnader om transport, skrev pasientene seg ut på eget ansvar og tok rutefly til UNN.
Pasientene og deres familier reagerer på at de sendes til et sykehus der de vet at det ikke kan gis behandling, og påpeker at det betyr tidstap uansett vær. Videre medførte dårlig vær at ambulansefly ikke kom ned i Hammerfest, noe som gir ekstra og farlig tidstap. Pasientene reagerer på at de ikke fikk ambulansetransport til UNN til tross for at det ble daglig lovet, at de ikke fikk god nok informasjon, og at de ikke fikk hjelp med bagasje og dekket reisen til UNN når ambulanseflyet ikke kunne fly.
Luftambulansetjenesten har i svar til Altaposten om saken informert om at:
«Hammerfest lufthavn er en utfordrende flyplass å fly til når været er dårlig. Flyplassen ligger nært et fjell som kan gi spesielle vindforhold rundt flyplassen. Dette medfører at det av sikkerhetshensyn er lagt inn noen flere begrensninger for flyvning til denne flyplassen. Dette betyr at hvis vinden blåser fra spesielle vindretninger kan vindstyrken ikke være sterkere en 25 knop. Skulle den i tillegg være variabel (at vinden varierer på retningen den blåser fra) kan den ikke være sterkere en 15 knop på landing og 20 knop på take- off. Nå på vinteren må man i tillegg ta høyde for bremse effekt og hvordan vinden treffer rullebanen. Jo mer vinden dreier seg bort fra rullebanens retning jo mer vil den begrenes hvor mye vind flyet kan lande/ta av med. Dette er noen av de generelle begrensingene våre ambulansefly har i Hammerfest, men det blir alltid en vurdering i hvert enkelt tilfelle. (…).»