Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1383 (2022-2023) Innlevert: 15.02.2023 Sendt: 16.02.2023 Besvart: 22.02.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Lars Haltbrekken (SV): En elektrifisering av Rørosbanen, slik Stortinget nylig ba om at måtte gjøres for de gjenværende dieselstrekkene, vil gjøre banen godt egnet for godstransport. Nylig kom imidlertid representanter fra Bane Nor med uttalelser om at det ikke er planlagt noen større prosjekter på Rørosbanen. Dette skapte sterke reaksjoner fra transport- og kommunikasjonspolitisk talsperson i Ap. Hva gjør statsråden for å sikre at Bane Nor følger opp Stortingets vedtak og Hurdalsplattformens mål elektrifisering av de gjenværende dieseldrevne jernbaner?
Jon-Ivar Nygård: I Hurdalsplattformen går det frem at Regjeringen vil «Legge til rette for hel- eller delelektrifisering, eller bruk av annen teknologi, for å redusere utslipp fra gjenværende dieselstrekninger på jernbanen». Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Solørbanen kjøres i dag med dieseldrevne tog. Jeg har fulgt opp dette, og Jernbanedirektoratet fikk i fjor vår i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) for å vurdere reduserte utslipp av klimagasser på jernbane. Utredningen skal blant annet inneholde en vurdering av alternativer som reduserer utslipp fra jernbanen, samt de samfunnsøkonomiske kostnadene ved disse. Herunder skal elektrisk drift, batteridrift, hybriddrift og hydrogendrift etc. vurderes opp mot dagens driftsform. Jernbanedirektoratet er godt i gang med utredningsarbeidet, og KVU-en, som har fått navnet KVU GREEN, skal ferdigstilles og oversendes Samferdselsdepartementet innen medio september 2023. I behandlingen av representantforslaget representantforslag om satsing på hydrogen som energiberar for tog Dokument 8:129 S (2021-2022) ble det vedtatt at Stortinget ber regjeringen legge frem en tidfestet fremdriftsplan for å få de gjenværende dieseldrevne jernbanestrekningene over på nullutslippsteknologi. Jeg vil benytte KVU GREEN fra Jernbanedirektoratet som grunnlag for å arbeide med en slik fremdriftsplan og vil også knytte arbeidet opp mot det videre arbeidet med å redusere utslipp fra jernbanen inn mot ny Nasjonal transportplan.Avslutningsvis vil jeg informere om at det for tiden pågår elektrifisering av banestrekningene Trondheim S - Stjørdal, Hell – Riksgrensen og Stavne – Leangen. Dette ble startet opp i 2021 og skal etter planen ferdigstilles i løpet av 2024. Elektrifiseringen vil muliggjøre et bedre jernbanetilbud for både reisende og godsoperatører. I tillegg vil dette gi gode klima og miljøgevinster, med kutt i direkte utslipp av klimagasser og lavere støynivå sammenlignet med dieseldrevne tog.