Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1519 (2022-2023)
Innlevert: 17.02.2023
Sendt: 27.02.2023
Besvart: 03.03.2023 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Kan statsråden svare på hvor mye penger som er brukt på regjeringens avkommersialiseringsutvalg som nå ser ut til nærme seg utfasing uten noen resultater?

Begrunnelse

I august 2022 nedsatte regjeringen avkommersialiseringsutvalget, da under navnet «nullprofittutvalget». Utvalget har fått i oppgave å se på hvordan man kan fase ut kommersielle aktører i velferden.
Den siste tiden er det kommet frem en rekke avsløringer om uenigheter og bråk innad i utvalget. Dette har skapt et utfordrende samarbeidsklima for utvalgets medlemmer. Nylig ble det kjent at utvalgets leder Tor Saglie har valgt å trekke seg fra utvalget.
Han forteller om høy temperatur i diskusjonene, boikott av utvalgsmøter og spredning av feilaktige opplysninger i sosiale medier.
Mandatet til utvalget er også vanskelig å forstå. På den ene siden skal de utrede hvordan de kommersielle aktørene skal fases ut, men samtidig skal de også se på hvordan de kommersielle fortsatt skal ha en rolle.
På bakgrunn av dette ber jeg statsråden redegjøre for hvor mye penger som er brukt på å drifte et utvalg som etter et halvt år ikke har kommet frem til noe som helst.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: Utvalet er oppnemnd på bakgrunn av eit oppmodingsvedtak frå Stortinget, som regjeringa har ansvar for å følgje opp. Som det går fram av mandatet er føremålet med utvalet å utgreie korleis kommersiell drift kan utfasast i ulike skattefinansierte velferdstenester, og foreslå ein juridisk definisjon for ideelle driftsformer. Utvalet skal òg utgreie strengare regulering av kommersiell drift av velferdstenestene enn i dag. Mandatet ligg fast, og utvalet si oppgåve er å svare ut mandatet.
Eit kvart departement som får ansvar for å oppnemne og følgje opp eit offentleg utval skal leggje til rette for at utvalet har gode rammer for arbeidet. Det inneber å syte for at naudsynte økonomiske ressursar blir stilt til rådvelde for utvalet, og at utval og sekretariat har ei leiing og bemanning slik at oppgåvene kan gjennomførast på ein god måte. Utgifter til eit offentleg utval vil typisk omfatte godtgjering til utvalet, lønn til sekretariatet, utgifter til eksterne innkjøp, og utgifter til reise, opphald og servering på møta.
Per 1. mars 2023 er det samla medgått kr. 2 730 000,- (eks. mva.) frå utvalet starta arbeidet sitt i august 2022.