Skriftlig spørsmål fra Marie Sneve Martinussen (R) til finansministeren

Dokument nr. 15:1403 (2022-2023)
Innlevert: 17.02.2023
Sendt: 17.02.2023
Besvart: 08.03.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Marie Sneve Martinussen (R)

Spørsmål

Marie Sneve Martinussen (R): Finansministeren varslet nylig at regjeringa i revidert nasjonalbudsjett vil oppjustere nivået på bevilgningene i statsbudsjettet for 2023 i tråd med økte anslag for pris- og lønnsvekst.
Hvor stor anslås den tilsvarende underreguleringen å ha vært i 2022-budsjettet, både målt i kroner og i prosent, for ulike deler av det offentlige tjenestetilbudet og for mottakere av underregulerte ytelser, og vurderer statsråden at det er behov for å også kompensere for forrige års underregulering?

Begrunnelse

I media har det den siste tiden versert ulike anslag om at statsbudsjettet for 2023 mangler om lag 25 milliarder kroner på grunn av at budsjettet var basert på det man nå må anta er urealistisk lave anslag for pris- og lønnsveksten i inneværende år. Dette gapet har statsråden varslet at man vil gjøre noe med i revidert nasjonalbudsjett, for å sørge for at budsjettet ikke blir strammere enn det som var meningen og at utviklingen i det offentlige tjenestetilbudet og nivået på en del ytelser blir om lag som forutsatt i det vedtatte statsbudsjettet.
I svar på spørsmål 845 til Statsbudsjettet 2023 fra Høyres fraksjon, betegner Finansdepartementet det å bruke for lave anslag for pris- og lønnsveksten i statsbudsjettet som å gi «en varig svekket årlig økonomisk handlefrihet» for de områdene som rammes, dersom det ikke senere kompenseres. Med unntak av den vedtatte og varslede styrkingen av helseforetakenes budsjett for hhv 2022 og 2023, og fjorårets delvise oppjustering av satsene for sosialhjelp, har ikke regjeringa gitt inntrykk av at man vil komme med tilsvarende kompenserende grep for andre områder av statsbudsjettet, som det er grunn til å tro at har vært like hardt rammet av fjorårets underregulering som helsesektoren.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Pris- og lønnsveksten ble gjennom 2022 langt høyere enn det 2022-budsjettet la opp til. Prisveksten var i Nasjonalbudsjettet 2022 anslått til 1,3 prosent. Resultatet ble 5,8 prosent. Lønnsveksten var anslått til 3 prosent. Ifølge foreløpige tall fra nasjonalregnskapet var årslønnsveksten 4,4 prosent.
Nå ser vi at kostnadsveksten også i 2023 kommer til å bli høyere enn det som var lagt til grunn da budsjettet ble lagt frem i oktober. Det betyr at 2023-budsjettet kommer til å virke strammere, og dette kommer på toppen av innstrammingen som følge av kostnadsveksten i 2022. Regjeringen har derfor varslet en lønns- og prisjustering ifm. revidert nasjonalbudsjettet. Ved å kompensere for den uventede prisstigningen i 2023 legger vi til rette for at offentlige virksomheter skal kunne levere den utviklingen i tjenestetilbudet som vi la opp til i det opprinnelige budsjettet. Samtidig må også offentlig sektor bidra til å holde igjen og ta noe av kostnaden ved den høye inflasjonen. Regjeringen har derfor ikke varslet en tilsvarende kompensasjon for at pris- og lønnsveksten i 2022 ble høyere forutsatt. Kommunesektoren er i en særstilling, ved at de også har skatteinntekter, og fikk i fjor en merskattevekst som mer enn oppveiet den uventede kostnadsveksten. I tillegg ble det foreslått og vedtatt en tilleggsbevilgning til sykehusene på 2,5 mrd. kroner i forbindelse med nysalderingen. Begge disse forholdene motvirker den utilsiktede innstrammingen i 2022. Regjeringen vil ifm. RNB redegjøre for hvordan den høye lønns- og prisveksten påvirker innretningen av finanspolitikken.