Ove Trellevik (H): Hvordan mener statsråden man skal sikre fullfinansiering av landstrøm for cruiseskip i Flåm når antall anløp faller dramatisk, og hvordan mener statsråden at lokale myndigheter og lokalt næringsliv får en realistisk mulighet til å omstille seg og tilpasse seg de nye kravene ved å peke på at biogass kan brukes av skip over BT 10 00?
Begrunnelse
Jeg viser til statsråden sitt svar til meg 13. februar 2023, der det blir vist til at ENOVA har gitt tilsagn om 27. millioner kr. til landstrømanlegg i Flåm. Aurland Hamnevesen KF har kostnadsregnet landstrømanlegget til 91 millioner kr pluss kostnader med nødvendige kaitilpasninger på 35 millioner kr. Realisering er derfor avhengig av at det fremdeles kommer mange skip til Flåm, eller at staten stiller opp utover ENOVA - støtten. DNV har vist at utslippene blir kuttet med to tredjedeler dersom skipene bruker landstrømanlegg. Både reduserte utslipp og på sikt null-utslipp er derfor avhengig av at landstrømanlegg er på plass. Stortinget har lagt til grunn at også verdensarvfjordene skal ha cruiseanløp i framtiden. Derfor haster det med en beslutning som sikrer både aktivitet og reduserte utslipp. Å få landstrøm på plass bør derfor ha høyeste prioritet jfr. vedtak 691 i Stortinget. Jfr. Vedtak 690 har Stortinget bedt regjeringen bidra til gjennomføring av tiltak initiert av lokale og regionale myndigheter, som reduserer utslipp i verdensarvfjordene. Landstrøm er et slikt tiltak.
Sjøfartsdirektoratet peker på sin side på biogass som en løsning frem til 2035, et tiltak som verken er initiert eller foreslått av lokale eller regionale myndigheter. Årsaken til det er blant annet at de aktuelle skipene er svært store. Menon har i sin vurdering av den samfunnsøkonomiske analysen av nullutslippskravet i verdenshavsfjordene gjort rede for hvordan en løsning med krav om biogass kun flytter cruisetrafikken ut av verdensarvfjordene og til andre norske fjorder uten tilsvarende krav. Og at dette gir negative konsekvenser for verdiskapningen, sysselsettingen og bosetningen knyttet til destinasjonene Flåm og Geiranger. I Aurland er 70 prosent av næringslivet knyttet til reiseliv og derfor er det nødvendig at tiltakene som foreslås sikrer verdensarvfjordene som anløpshavn for cruisebåter også etter 2026, jfr. Vedtak 691.