Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:1436 (2022-2023)
Innlevert: 20.02.2023
Sendt: 20.02.2023
Besvart: 28.02.2023 av landbruks- og matminister Sandra Borch

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hva gjør statsråden nå for å sikre en kostnad for grensekontroll som er konkurransedyktig og som ikke overstiger mattilsynets faktiske kostnader?

Begrunnelse

Grensekontrollstasjonen på Karmsund Havn er nå godkjent av ESA og kan starte opp sitt arbeid til glede for alle involverte aktører.
For ett år siden spurte jeg statsråden om hun ville endre gebyrene ved grensekontrollstasjonene slik at disse blir konkurransedyktige og mer gjenspeiler kostnaden på den utførte kontrollen. I svaret skrev statsråden blant annet: «Gebyret skal ikke overstige Mattilsynets faktiske utgifter til å utføre kontrollen. Disse utgiftene omfatter også andre kostnader enn de direkte kostnadene knyttet til kontrollen.
Gebyrregelverket er til vurdering som en del av et større arbeid for å effektivisere og forbedre gebyrforvaltningen i Mattilsynet. Vurderingen av gebyrregelverket vil også omfatte en vurdering av størrelsen på gebyrene. Det er ingen grensekontrollstasjoner i Norge pr i dag som er godkjent for denne type produkter, dvs. fiskefôr i storsekk, noe som har skapt problemer ved import fra Storbritannia. Brexit har medført noen utfordringer som vi har måttet finne løsninger på, og jeg vil også se på om gebyrregelverket er tilpasset denne nye situasjonen.»
Situasjonen i dag er et mer omfattende kontrollregime og mye større kostnader enn andre havner i Europa. I tillegg så har altså kostnaden gått opp og ikke ned som var ønskelig.
Som jeg viste til i mitt første spørsmål kan kostnadene for en kontroll av en last med fiskefôr i storsekk på totalt 1 500 tonn og bestående av ti partier kunne gi et gebyr på til sammen over 176 000.- kr.
Dette står ikke i forhold til kostnader som påløper ved kontrollen.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Mattilsynets kostnader til grensekontroll av en forsendelse knyttes til medgått tidsbruk til å overvåke lossingen og å utføre kontrollen. Kontrollen inkluderer merkostnader til vakt/turnus, samt kostnader til prøvetaking og analyser.
Mattilsynet har per i dag ingen erfaring med kontroll av fiskefôr i storsekker og det er derfor svært vanskelig å estimere hva kostnadene knyttet til denne kontrollen vil bli. Gjeldende gebyrregelverk er utformet ut fra dagens bruk og dekker ikke innførsel av storsekk.
Jeg har bedt Mattilsynet om å vurdere og foreslå endring av gebyr for grensekontroll av storsekker. Dette var opprinnelig tenkt som en del av et større revisjonsarbeid av gebyrregelverket, men jeg har bedt om at vurderingen av gebyr for storsekk gjøres i et eget løp. Mattilsynet har informert meg om at de er i gang med dette arbeidet og vil vurdere behovet for endring av regelverket med utgangspunkt i det overordnede kravet om at gebyr ikke skal overstige kostnadene ved å utføre kontrollen. Det er foreløpig for tidlig å si noe om hvilke endringer som vil bli foreslått.