Mathilde Tybring-Gjedde (H): Hva vil provenyeffekten være av å halvere eller fjerne forbrenningsavgiften for avfallsforbrenningsanlegg som tar i bruk karbonfangst og bruk (CCU), og er dette noe regjeringen vil vurdere å gjøre, hvilke andre virkemidler vil regjeringen igangsette for å sikre at flere kommuner investerer i karbonfangstanlegg ved sine forbrenningsanlegg, og hvordan vil regjeringen sikre at også andre aktører i norsk industri, samt forbrenningsanlegg, som fanger CO₂ skal få tilgang til å lagre CO₂ på norsk sokkel frem mot 2030?
Begrunnelse
1.1.2022 ble det innført avgift for forbrenning av restavfall 192 kr per tonn CO₂, eller 106 kr per tonn avfall. Avgiften ble økt fra 1.1.2023.
Et av formålene med avgiften er å incentivere til investeringer i karbonfangstteknologi ved avfallsforbrenningsanlegg. Det er fritak for CO₂-avgiften for forbrenningsanlegg med karbonfangst og lagring, men ikke for karbonfangst og bruk (CCU).
Carbon Centric er eksempelvis et av selskapene som nå ønsker å bygge karbonfangstanlegg til små og mellomstore forbrenningslinjer med utslipp av mellom 10 000 og 100 000 tonn CO2 i året. Frem til det er mulig med en permanent løsning for lagring av CO₂, tilbyr Carbon Centric flytende CO₂ til forbrukere (CCU).
Gjenbruk av bærekraftig CO₂ er positivt fordi det fortrenger fossil CO₂, kan inngå i nye produkter og kutte utslipp. Samtidig vil karbonfangst og bruk (CCU) etter hvert bidra til mer karbonfangst og lagring (CCS) gjennom teknologiutvikling, modning av markeder og verdikjeder samt kostnadsreduksjoner.