Ine Eriksen Søreide (H): Kan statsråden garantere at varer underlagt eksportkontrollregelverket, eller varer omfattet av sanksjonsregimet mot Russland, ikke er ført ut av Norge på de russiske fartøyene som ikke ble kontrollert mellom 6. oktober og 16. januar?
Begrunnelse
For kort tid siden la Etterretningstjenesten, PST og NSM fram sine åpne nasjonale trussel- og risikovurderinger for 2023. Politiets sikkerhetstjeneste (PST) understreker tydelig i sin nasjonale trusselvurdering (NTV) at det er økt fare for at Norge brukes som transittland for russisk omgåelse av sanksjonene:
«En stor andel av anskaffelsene og anskaffelsesforsøkene i Norge går via mellomledd i ulike transittland og skallselskaper. Også Norge kan benyttes som transittland for leveranser. Aktører som driver skjult og fordekt anskaffelsesvirksomhet av vestlig teknologi og utstyr til det russiske militærkomplekset, vil i større grad enn tidligere bruke nabolandene med grense til Russland, eller landene som ikke har sluttet seg til sanksjonsregimet, i sin anskaffelsesvirksomhet.»
Også Etterretningstjenesten framhever i FOKUS 2023 faren for at Russland vil forsøke å omgå sanksjonene ved å bruke Norge som transittland:
«På grunn av vestlige sanksjoner vil Russland i større grad enn tidligere benytte tredjeland for å gjennomføre anskaffelser. Antall skjulte og fordekte anskaffelsesforsøk fra Russland ventes å øke i 2023, og russiske aktører vil fortsette å utnytte Norge som transittland for anskaffelser fra andre vestlige land.»
I sitt svar av 20. januar på mitt spørsmål av 12. januar, oppgir finansministeren blant annet dette om norske myndigheters kontroll av russiske fiskefartøy i forbindelse med anløp til norske havner:
«Fra iverksettelsesdato 6. oktober 2022 til 16. januar 2023 har til sammen 147 russiske fiskefartøy forlatt havnene Tromsø (34 avganger), Båtsfjord (35 avganger) og Kirkenes (78 avganger). Tolletaten oppgir at av disse 147 fartøyene har 139 fartøy blitt underlagt en fysisk kontrollhandling før avgang. Dette tilsvarer en samlet kontrolldekning på 95 prosent. De åtte fartøyene som ikke har blitt fysisk kontrollert fordeler seg på tre fartøy i Tromsø, ett fartøy i Båtsfjord og fire fartøy i Kirkenes. For Båtsfjord er kontrolldekningen for øvrig 97 prosent.»
En vesentlig forutsetning for støtte til det særnorske unntaket fra havneforbudet, er at det føres reell og faktisk kontroll med alle fartøy. Dette har ifølge finansministerens svar ikke vært tilfellet i perioden 6. oktober til 16. januar.