Skriftlig spørsmål fra Ine Eriksen Søreide (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:1455 (2022-2023)
Innlevert: 22.02.2023
Sendt: 22.02.2023
Besvart: 02.03.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Ine Eriksen Søreide (H)

Spørsmål

Ine Eriksen Søreide (H): Kan statsråden garantere at varer underlagt eksportkontrollregelverket, eller varer omfattet av sanksjonsregimet mot Russland, ikke er ført ut av Norge på de russiske fartøyene som ikke ble kontrollert mellom 6. oktober og 16. januar?

Begrunnelse

For kort tid siden la Etterretningstjenesten, PST og NSM fram sine åpne nasjonale trussel- og risikovurderinger for 2023. Politiets sikkerhetstjeneste (PST) understreker tydelig i sin nasjonale trusselvurdering (NTV) at det er økt fare for at Norge brukes som transittland for russisk omgåelse av sanksjonene:

«En stor andel av anskaffelsene og anskaffelsesforsøkene i Norge går via mellomledd i ulike transittland og skallselskaper. Også Norge kan benyttes som transittland for leveranser. Aktører som driver skjult og fordekt anskaffelsesvirksomhet av vestlig teknologi og utstyr til det russiske militærkomplekset, vil i større grad enn tidligere bruke nabolandene med grense til Russland, eller landene som ikke har sluttet seg til sanksjonsregimet, i sin anskaffelsesvirksomhet.»

Også Etterretningstjenesten framhever i FOKUS 2023 faren for at Russland vil forsøke å omgå sanksjonene ved å bruke Norge som transittland:

«På grunn av vestlige sanksjoner vil Russland i større grad enn tidligere benytte tredjeland for å gjennomføre anskaffelser. Antall skjulte og fordekte anskaffelsesforsøk fra Russland ventes å øke i 2023, og russiske aktører vil fortsette å utnytte Norge som transittland for anskaffelser fra andre vestlige land.»

I sitt svar av 20. januar på mitt spørsmål av 12. januar, oppgir finansministeren blant annet dette om norske myndigheters kontroll av russiske fiskefartøy i forbindelse med anløp til norske havner:

«Fra iverksettelsesdato 6. oktober 2022 til 16. januar 2023 har til sammen 147 russiske fiskefartøy forlatt havnene Tromsø (34 avganger), Båtsfjord (35 avganger) og Kirkenes (78 avganger). Tolletaten oppgir at av disse 147 fartøyene har 139 fartøy blitt underlagt en fysisk kontrollhandling før avgang. Dette tilsvarer en samlet kontrolldekning på 95 prosent. De åtte fartøyene som ikke har blitt fysisk kontrollert fordeler seg på tre fartøy i Tromsø, ett fartøy i Båtsfjord og fire fartøy i Kirkenes. For Båtsfjord er kontrolldekningen for øvrig 97 prosent.»

En vesentlig forutsetning for støtte til det særnorske unntaket fra havneforbudet, er at det føres reell og faktisk kontroll med alle fartøy. Dette har ifølge finansministerens svar ikke vært tilfellet i perioden 6. oktober til 16. januar.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: For å unngå at russiske fiskefartøy benyttes til omgåelse av regelverket for eksportkontroll og sanksjonsregimet mot Russland er regjeringens ambisjon er at samtlige russiske fiskefartøy skal bli fysisk kontrollert. Tolletaten har fått i oppdrag å føre kontroll med russiske fiskefartøy med sikte på at alle russiske fiskefartøy blir underlagt en fysisk kontrollhandling, i tillegg til øvrig dokument- og analysebasert kontrollvirksomhet.
Tolletatens vareførselskontroll med russiske fiskefartøy skal virke avskrekkende og avdekke ulovlig vareførsel. Kontrollene er avskrekkende siden alle russiske fiskefartøy må regne med å bli fysisk kontrollert. Kontrollene har også som formål å avdekke ulovlig vareførsel.
Tolletaten har i den fysiske kontrollen av russiske fiskefartøy ikke avdekket sanksjonsbelagte varer i perioden fra iverksettelsesdato 6. oktober 2022 og frem til 21. februar 2023. Etaten har imidlertid gjort beslag av i underkant av 18 000 sigaretter og 660 gram testosteron. I tillegg er det i den fysiske kontrollen avdekket ikke-deklarerte varer til bruk for reparasjon av fartøy.
Det er ikke mulig å garantere at varer underlagt eksportkontrollregelverket eller sanksjonsregimet ikke har blitt ført ut av landet med russiske fiskefartøy, eller på andre måter. Dette gjelder uavhengig om fartøyene er fysisk kontrollert eller ikke. Selv ved fysiske kontroller er det alltid en risiko for at Tolletaten ikke avdekker ulovlig vareførsel.
I tillegg til fysisk kontroll med russiske fiskefartøy, gjennomfører Tolletaten også dokumentkontroller, tollagerkontroller og etterretningsbasert virksomhet.
Jeg viser for øvrig også til mitt svar på spørsmål nr. 1453.