Ingrid Fiskaa (SV): Statens vegvesen ønskjer å bygga ein kortare og brattare tunnel på Rv 13 Lovraeidet-Rødsliane for å redusera investeringskostnadene.
Meiner det statsråden det finst andre argument enn dei kortsiktig økonomiske for å fråvika tunnelsikkerheitskrava?
Begrunnelse
Vegdirektoratet har opna for eit fråvik frå tunnelsikkerheitsforskrifta for bygging av tunnelen på Rv 13 Lovraeidet-Rødsliane. Utgangspunktet er at Statens Vegvesen ønskjer å spara pengar ved å bygga ein kortare og dermed brattare tunnel enn den som allereie er planlagt og regulert.
Vegdirektoratet har samtidig «sterke betenkeligheter» med eit slikt fråvik i dei faglege vurderingane sine. Forskrifta har krav om maksimum 5% stigning i tunnelen. Ein brattare tunnel vil auka risikoen for ulykker og brann, og dessutan ha auka miljøkostnader. Forskrifta gir moglegheiter for unntak, men dette skal både vera avgrensa og ha ein tvingande grunn. Vegdirektoratet slår fast at ingen av desse kriteria er til stades. Dei vurderer også at dei to risikoanalysane som er gjort, ikkje viser eit minst likeverdig sikkerheitsnivå ved ein brattare tunnel.
Når Vegdirektoratet likevel opnar for eit fråvik, er det i form av ein pilot som skal følgjast opp av eit forskings- og evalueringsprogram over fleire år.
Det blir vist til at det er relativt låg trafikk på den gjeldande strekninga. Men allereie i dag er det mykje tungtransport på Rv13, og med auka næringsverksemd i regionen kan denne trafikken auka ein heil del. Med 6,5% stigning i staden for 3,85% som opphavleg planlagt, vil risikoen for stenging av tunnelen og alvorlege ulykker auka. I ein tunnel med eitt løp er også konsekvensane av stenging og ulykker større. Dette vil gå ut over både næringsliv og lokalsamfunn.
Brattare stigning er også mindre miljøvennleg, då det fører til auka drivstoffbruk. Pengar som er spart i investeringskostnader ved ein kortare tunnel, kan forsvinna med større planleggingskostnader, lengre stengetider og større behov for oppgraderingar seinare. Samfunnsøkonomien i den brattare tunnelen kan visa seg å vera dårlegare enn med ein meir trafikksikker og miljøvennleg tunnel. Eldre tunnelar blir i dag oppgradert for store summar for å tilfredsstilla nyare trafikksikringskrav. Samtidig vurderer ein altså å bygga ein ny tunnel som ikkje følgjer dei same krava.